Finalisten van de 3M Fonds Science Challenge zijn bekend

De 3M Fonds Science Challenge is een wedstrijd om middelbare scholieren te interesseren voor techniek en wetenschap. De scholen reageerden erg enthousiast op dit initiatief omdat het STEM tastbaar maakt voor leerlingen. Ruim 100 scholen in Nederland hebben dan ook een STEM project ingestuurd.

De jury heeft op basis van het aantal stemmen en de criteria 'innovatie, relevantie, uitwerking en presentatie' de 5 finalisten van de 3M Fonds Science Challenge bekend gemaakt.

Finalisten:

Norbertuscollege - Roosendaal
V2e
Norteam 2 - Fiets met zonnepanelen in de wielen die het dashboard en de accu van energie voorzien. Om veiliger en zichtbaarder te zijn in het verkeer.

Rietveld Lyceum - Doetinchem
Exact3
Multilock - Fiets vastzetten op afstand door middel van App.

Pius X College - Almelo
Toegepaste Techniek
Rendement van zonnepanelen verhogen

De Boerhaave - Deventer
Beta plus
Luchtreiniging 2.0! - Ventilatiesysteem verbeteren door fijn stof uit de lucht te halen.

Christelijk College Nassau - Breda
2G1
The future of clay - Zout water omzetten in zoet water door middel van klei.

Deze en alle andere ideeën kunt U zien op http://www.3MfondsScienceChallenge.eu.

Wat zijn de volgende stappen?

De teams die in de finale zitten mogen samen met hun klas een hele dag op bezoek in het 3M lab in Delft. Die dag geven onze 3M experts tips om het idee of prototype nog beter te maken.

Finale

Tijdens de finale presenteren de 5 finalisten hun project en zullen ze worden beoordeeld door het aanwezige publiek en een jury. De 5 teams gaan overigens met een mooie cheque naar huis, te besteden aan nuttige zaken voor de school en leerlingen.

Afhankelijk van hun plaats in de eindrangschikking krijgen zij 10.000, 5.000 of 2.500 euro.

De finale vindt plaats op 22 april bij 3M te Delft.

Over 3M Fonds
Met dit Fonds ondersteunt 3M maatschappelijke projecten in de Benelux. Wij willen leerlingen in het middelbaar onderwijs stimuleren om voor exacte vakken te kiezen. Daarom laten we ze graag op een leuke en uitdagende manier bezig zijn met wetenschap en techniek. Daarom organiseren we de Science Challenge.

Over 3M
Bij 3M wordt wetenschap toegepast om het leven dagelijks te verbeteren. Met $ 32 miljard omzet, werken onze 90.000 medewerkers wereldwijd samen met klanten en met elkaar. Ontdek meer over de creatieve oplossingen van 3M op 3M.nl en 3M.com/newsroom of 3Mnederland op Facebook en Twitter.

Meer informatie of video- of beeldmateriaal?
Of via Kathleen Croes
E-mail: kcroes@mmm.com.