Kwart meer e-bikes verkocht in 2015

Het aantal nieuwe e-bikes steeg vorig jaar met bijna een kwart. Ook de omzet van de fietsverkoop steeg. Het totaal aantal verkochte fietsen daalde licht. Eén en ander blijkt uit cijfers van BOVAG en RAI Vereniging.

In 2015 zijn er in totaal 983.000 nieuwe fietsen in ons land verkocht. Dat is een daling van 6,4 procent ten opzichte van 2014. De totale omzet uit fietsverkoop steeg naar Euro 899 miljoen. Dat is met name te danken aan de forse groei van de e-bike-verkoop: inmiddels is bijna een op de drie nieuwe fietsen een e-bike. Vorig jaar zijn er in totaal 276.000 nieuwe e-bikes verkocht, een stijging van maar liefst 23,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen er 223.000 e-bikes werden verkocht. Opvallend is dat in steeds meer fietssegmenten e-bike varianten te krijgen zijn, van vouwfiets en racefiets tot mountainbike.

De totale omzet uit fietsverkoop in Nederland (door vakhandel en het branche-vreemde kanaal) nam met 1,4 procent toe naar ruim 899 miljoen euro.

De marktcijfers fietsen 2007-2015 kunt u bij het persbericht downloaden van de sites www.bovag.nl en www.raivereniging.nl.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 9.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Mark van Dansik, 06-41329431