Opening bootcampstormbaan bij Universiteit Twente

De sport bootcamp wordt in Nederland steeds populairder. Op een ruimte van 330 vierkant meter verrees op de campus van Universiteit Twente een uitgebreide verzameling toestellen en trainingsaanleidingen om deze sport te beoefenen. Jumpboxes, buikspierbankjes, ladders, touwen om aan te slingeren, een sprintbaan en een klimwand. De sportfaciliteit is bedoeld voor studenten en medewerkers van de universiteit, met name ook met een internationale achtergrond. Op 7 april wordt de plek officieel geopend.

Bij bootcamp doen sporters alleen of in groepsverband verschillende spierversterkende oefeningen, tijdens en naast het hardlopen. De hypermoderne stormbaan bij de Universiteit Twente sluit aan bij deze sporttrend bootcamp, dat steeds meer wordt aangeboden in parken en steden. "Wij zijn met deze bootcamp-faciliteit dan ook zeker geen trendsetters, maar trendvolgers. We zien dat bootcamp in Enschede meer en meer beoefend wordt.", vertelt Sanne Kleinenberg van het sportcentrum van de universiteit. "De komst van deze sportlocatie vangt deels de drukte van ons indoor fitnesscentrum op. Tegelijkertijd is er bij studenten een groeiende behoefte om naast in groepsverband ook individueel te kunnen sporten op een eigen gekozen tijdstip." Deze behoefte is er met name bij internationale studenten die nog kort in Nederland zijn. Individueel sporten op de nieuwe bootcampfaciliteit is dan laagdrempelig én een goede manier om nieuwe mensen te ontmoeten. De universiteit benadrukt dat de toestellen alleen toegankelijk zijn voor studenten en medewerkers die in het bezit zijn van een Union- of Campuskaart.

Buiten muziek maken op outdoor DJ-tafel
Net naast de bootcamp stormbaan is een muzikale ontmoetingsplek aangelegd. De Yalp Fono is een DJ-tafel voor buiten, waarmee studenten muziek kunnen mixen die op hun smartphone staat. Sanne Kleijnenberg legt uit: "Wij willen graag de combinatie maken met de afdeling cultuur waarbij de invloed van muziek natuurlijk bijzonder groot is. Deze outdoor DJ-tafel past hier prima in als middel om te verbinden. Verder willen wij in de zomermaanden de groepslessen buiten kunnen geven." De DJ-tafel is hier natuurlijk een ideale aanvulling op.

Zowel de DJ-tafel als de bootcampfaciliteit bij de Universiteit Twente is aangelegd door het bedrijf Yalp, dat bekend staat om haar sportinnovaties. De bootcamptoestellen zijn ontwikkeld in samenwerking met Finse sporters Mikko Salo, CrossFit wereldkampioen 2009 en Anu Puonti, coach CrossFit in Finland. De DJ-tafel is een vinding van het bedrijf zelf in combinatie met het straatmeubilair van leverancier Grijsen.

Uitnodiging voor de pers:
opening 7 april
16.00 Ontvangst
16.15 Welkomstwoord Pim Fij - Directie Universiteit Twente en Yonas - Internationale studenten vereniging Unite
16.30 Openingshandeling en demonstratie van de bootcamp door docenten en studenten
16.40 Openingshandeling en demonstratie van de outdoor DJ-tafel door ontwerper Rob Tuitert en breakdancevereniging Flashmob Break even.
16.50 Afsluiting.

Locatie: