Vacatureteksten nog te vaag voor Nederlandse sollicitanten

Mismatch met bedrijfscultuur dealbreaker voor werkzoekende

Almere, 2 april 2016 - Als het aan Nederlandse werkzoekenden ligt, voorzien vacatureteksten onvoldoende in informatie over de functie. Meer dan de helft (52%) geeft aan het lastig te vinden om op basis van de tekst een oordeel te vellen over de potentiële match tussen hen en de functie. Dat blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Aan het onderzoek hebben 1.161 werkzoekenden meegewerkt. Er is onder andere onderzocht hoe goed sollicitanten op basis van een vacaturetekst kunnen beoordelen of de functie bij hen past. 34 procent baseert haar eerste indruk van het bedrijf op basis van de vacaturetekst.

Bedrijfscultuur steeds belangrijker
Ook is onderzocht hoe belangrijk bedrijfscultuur voor Nederlandse werkzoekenden is. Een passende bedrijfscultuur maakt of kraakt de reputatie van bedrijven als het aan de respondenten ligt. Een mismatch met de cultuur wordt steeds vaker genoemd als reden om op zoek te gaan naar ander werk. Waar in 2014 18 procent aangaf dit een dealbreaker te vinden, is dit nu een kwart (24%). Ook als het gaat om de aantrekkelijkheid van bedrijven, geeft bijna een derde (29%) van de werkzoekenden aan cultuur een belangrijk thema te vinden.

Flexibilisering werktijden zet voort
Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe job, geven daarnaast de voorkeur aan een baan met flexibel af te spreken begin- en eindtijden. Waar vorig jaar 41 procent koos voor variabele werktijden, is dit gestegen naar 53 procent. Zij willen een speling hebben van ongeveer anderhalf uur om de werkdag te beginnen en eindigen. Bijna een derde (28%) geeft de voorkeur aan vaste werktijden en 19 procent deelt zijn of haar werktijden het liefst volledig zelf in.

Loes Dingemans, algemeen directeur Unique: "Vacatureteksten zijn essentieel in het werven van passend personeel. In tijden van schaarste is het cruciaal dat je juist diegene die je zoekt direct aanspreekt met een goede tekst. Een sterke, aansprekende vacaturetekst is één van de manieren om de aandacht van talenten te trekken. Aan organisaties de taak om deze nieuwe generatie werkzoekenden aan zich te binden, hun cultuur verder te ontplooien en deze duidelijk terug te laten komen in vacatureteksten. Cultuur wordt steeds meer een doorslaggevende factor. Vooral jonge medewerkers verlaten sneller een organisatie als zij merken dat er een mismatch met de cultuur is."

Unique en Motivaction hebben op basis van de resultaten een infographic gemaakt, met daarin meer facts en figures over werkzoekenden anno 2015. De infographic is aan te vragen via: https://unique.nl/werkgevers/unique-als-partner/mkb-marktmonitor/kandidatenonderzoek

Over het onderzoek
Het onderzoek, gehouden in mei 2015 onder 1161 respondenten geeft de resultaten weer van een kwantitatief, online onderzoek van Unique Nederland in samenwerking met Motivaction. De respondenten van het onderzoek bestaan uit recent werklozen en latent/potentieel werkzoekenden onder de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 60 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn gekoppeld aan het zogeheten Mentality-model van Motivaction. Met het Mentality-model worden Nederlanders opgedeeld in acht groepen van mensen die op een vergelijkbare manier in het leven staan. Dit model blijkt effectiever te zijn om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen dan de traditionele indelingen op basis van leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen.

Over Unique
Unique startte ruim 40 jaar geleden als uitzender met een bijzonder oog voor het talent van mensen en onderscheidde zich met haar persoonlijke en kwalitatieve dienstverlening. Vandaag de dag is Unique uitgegroeid tot een brede HR-dienstverlener. Nog steeds actief in arbeidsbemiddeling, maar biedt daarnaast een breed palet aan HR-diensten en producten. Unique stelt zich als doel om alle HR vraagstukken van ondernemers in te vullen. Online en offline, tijdens kantooruren en daarbuiten. Onze grootste kracht is onze verbeeldingskracht. We kijken naar wat er is. En we kijken naar wat er kan komen, naar de wereld van morgen. Unique gelooft in innovatie en biedt een nieuw type HR‐dienstverlening. Toegankelijk. Deskundig. Op maat.

Unique. Werk aan morgen.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op www.uniquehroffice.nl

Marcommit
Pauline van Die