Autoverkopen eerste kwartaal 2016: -10%

In de eerste drie maanden van 2016 zijn er in ons land in totaal 98.558 nieuwe personenauto's op kenteken gezet, een daling van 10,2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2015 toen er 109.702 kentekens werden geregistreerd. Dat blijkt vandaag uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

In de maand maart van dit jaar zijn 29.869 nieuwe personenauto's geregistreerd, wat 4,3 procent meer is dan in de vergelijkbare periode in 2015, toen er 28.642 nieuwe personenauto's werden geregistreerd.

De daling over het eerste kwartaal is vooral te verklaren aan de hand van de verkoopcijfers in de laatste twee maanden van 2015. Door een wijziging in de bijtellingsregels per 1 januari 2016 is er een enorm aantal autoverkopen 'naar voren gehaald' om nog voordeel te hebben van het lagere bijtellingstarief dat gold tot en met 31 december 2015. De effecten daarvan werken nog steeds door in de markt.

Best verkochte merken eerste kwartaal 2016:
De vijf best verkochte merken in het eerste kwartaal van 2016 zijn: 1. Volkswagen (11.606 stuks / 11,8% marktaandeel), 2. Peugeot (7.661 / 7,8%), 3. Opel (7.458 / 7,6%), 4. Renault (6.463 / 6,6%) en 5. KIA (6.106 / 6,2%).

Best verkochte modellen eerste kwartaal 2016:
De vijf best verkochte modellen in het eerste kwartaal van 2016 zijn: 1. Volkswagen Golf, inclusief Golf Sportsvan (3.657 / 3,7% marktaandeel), 2. KIA Picanto (2.991 / 3,0%), 3. Volkswagen Polo (2.864 / 2,9%), 4. Volkswagen UP! (2.803 / 2,9%) en 5. Ford Fiesta (2.438 / 2,5%).

Geplaatst in:

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Mark van Dansik, mobiel 06-4132 9431
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309 of
BOVAG: Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:
Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

RAI Vereniging/BOVAG