1 op de 3 Nederlanders sluit een te hoge autoverzekering af

1 op de 3 Nederlandse autobezitters kiest bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering al voor een te hoge dekking. De helft van de autobezitters is hiermee oververzekerd en betaalt maandelijks onnodig veel premie. Het blijkt dus niet zo dat oververzekering pas ontstaat, wanneer men niet of nauwelijks naar de verzekering omkijkt terwijl de auto elk jaar ouder wordt.

Dit blijkt uit het GfK onderzoek 'TOF Tracker', een onderzoek waarin ieder kwartaal de productie van particuliere financiële producten in kaart wordt gebracht.

Dekking vaak veel te hoog voor leeftijd van de auto
In totaal is 33% van alle autobezitters oververzekerd. Hoe hoger de cataloguswaarde van de auto, hoe hoger het aandeel oververzekerden. Auto's met een waarde van Euro 25.000, - of meer zijn in 38% van de gevallen oververzekerd. Bij auto's met een waarde tussen de Euro15.000 en Euro25.000,- is dit 33% en bij auto's tot Euro15.000,- is 27% oververzekerd. Autobezitters die een relatief dure auto kopen, lijken zich vaak minder te beseffen dat deze door hoge afschrijvingskosten snel in waarde daalt.

Leeftijd en opleiding
Kijkend naar leeftijd en opleidingsniveau van de autobezitter zijn er grote verschillen zichtbaar. Zo is onder 65-plussers slechts een kwart oververzekerd terwijl dit percentage onder '35 tot 50 jarigen' maar liefst 37% is. Ook bij opleidingsniveau zijn de verschillen groot. Zo heeft 39% van de laagopgeleiden een te hoge dekking terwijl dit onder hoogopgeleiden in 27% van de gevallen is.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Informatie TOF Tracker Particulier onderzoek
Vanaf 2004 wordt elk kwartaal aan 12.000 consumenten gevraagd of en welke bancaire producten en verzekeringen zij hebben afgesloten en geroyeerd. Dit resulteert in ruim 4.000 financiële producten per kwartaal.

Voor meer informatie:
Nynke Herder
Marketing & Communicatie Specialist
Noordse Bosje 13-15
1211 BD Hilversum
T: +31 (0)35 6258 4
nynke.herder@gfk.com

GfK

plaats:
Hilversum
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234