“Minister, maak haast met vaccins voor ouderen!”

Vaccins die ouderen verlossen van pijnlijke ziekten zoals gordelroos en longontsteking, moeten zo snel mogelijk in het Rijksvaccinatieprogramma. De Unie KBO biedt de vaste commissie voor VWS op dinsdag 29 maart om 13.45 uur een petitie met deze boodschap aan.

De Unie KBO wil snel duidelijkheid over het vaccineren van ouderen. "Minister Schippers had toegezegd nog voor het einde van 2015 met een advies te komen. Maar inmiddels heeft ze het alweer voor de tweede keer vooruitgeschoven, nu naar mei 2016", aldus Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa.

Recent onderzoek toont aan dat 70% van de Nederlanders van 65 jaar en ouder lijdt aan chronische aandoeningen. Daardoor zijn ze extra vatbaar voor infectieziekten. Al jaren zijn er vaccins beschikbaar die kunnen voorkómen dat ouderen ziek worden. In andere Europese landen zoals Engeland en Frankrijk worden deze vaccins tegelijkertijd met de griepprik toegediend.

Effectief en kostenbesparend
Vaccineren is een effectieve en veilige manier om ouderen te beschermen tegen bijvoorbeeld gordelroos. Dit scheelt veel leed en voorkomt tevens dure behandelingen. De Unie KBO beveelt minister Schippers aan om het succesvolle Engelse model te volgen en te starten met het vaccineren vanaf 70 jaar. Gelijktijdige toediening van het gordelroosvaccin met het griepvaccin, maakt toepassing in de reeds bestaande vaccinatie-infrastructuur door Nederlandse huisartsen mogelijk.

Vanderkaa: "Een gericht en integraal preventiebeleid voor senioren zorgt ervoor dat ouderen langer thuis wonen. Sociaal actief en in een goede gezondheid. Dat vertaalt zich terug in lagere kosten voor de gezondheidszorg en grotere participatie van ouderen in de maatschappij."

De Unie KBO is het getreuzel van de minister inmiddels meer dan zat. Ook Nederlandse ouderen verdienen bescherming tegen gordelroos, longontsteking en kinkhoest.

Geplaatst in:

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met persvoorlichter Arno Heltzel van de Unie KBO, telefoon 073-6123475, mobiel 06-51295294.

Over de KBO
De KBO is met 190.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland. Wij komen op voor de belangen van senioren. Bijvoorbeeld als het gaat om langer thuis wonen, veiligheid, digitalisering en koopkracht. Daarnaast bieden we onze leden ontmoeting, ondersteuning en aantrekkelijke voordelen. Meer informatie over de KBO: www.kbo.nl

De KBO is met 190.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland.

Den Bosch