Exodusconcert in PI Nieuwersluis 28 maart op Radio 5

Luister op maandagavond 28 maart naar Radio 5, KRO-NCRV programma Volgspot (20.00-22.00 uur), naar de uitzending van het Exodusconcert vanuit de vrouwengevangenis PI Nieuwersluis met zangeres Shirma Rouse, de winnaars van de dichtwedstrijd voor (ex-)gedetineerden, het gedetineerde publiek en gasten van de samenwerkingspartners.

Winnend gedicht
Het gedicht van gedetineerde Frank won de dichtwedstrijd voor (ex-)gedetineerden tijdens het Exodusconcert in de vrouwengevangenis in Nieuwersluis. Shirma Rouse koos het winnende gedicht uit een top drie, zette het op muziek en bracht het ten gehore voor het publiek van deze vrouwengevangenis. Rouse koos voor het gedicht 'Jezus lijdt in triplex' omdat het verhaal erachter geschikt en passend is voor Pasen. Shirma vond alledrie de gedichten goed bedacht en conceptueel geschreven: 'supermooi'. 'Het verhaal van Frank stak er uit, het haalt het lijden van Jezus naar het hier en het nu', aldus Shirma. Winnaar Frank was zeer geraakt door de uitvoering van Shirma en vond zijn tekst nog meer tot de verbeelding komen in liedvorm.

Dichtwedstrijd
Dit concert is door Exodus georganiseerd in samenwerking met de Dienst Geestelijke Verzorging bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en KRO-NCRV. De presentatie van het concert is in handen van Hijlco Span (KRO-NCRV). Het concert vormt tevens de jaarlijkse afsluiting van de dichtwedstrijd voor (ex-)gedetineerden georganiseerd door Exodus in samenwerking met bovenstaande partners en de uitgeverij van de Bajesagenda, Ark Mission.

Herstel en ontmoeting
Het Exodusconcert stond in het teken van herstel en ontmoeting. Dominee Harma en herstelconsulente Julie, vertellen over de ontmoetingen die ze hebben met de gedetineerde vrouwen en over het voorleesproject waar deze PI aan meedoet. Winie Hanekamp, landelijk coördinator van het Ouders, kinderen en Detentieprogramma en vrijwilliger Jans vertellen over hoe DJI samen met Exodus kindvriendelijke bezoeken in de gevangenis mogelijk maakt. Gedetineerde Esmee vertelt hoe waardevol de vrijwilligers in de PI voor de gedetineerden zijn. 'Zij maken dat ik me mens voel', aldus Esmee.

Exodus Nederland
Exodus Nederland is de grootste landelijke nazorgorganisatie die met professionals en vrijwilligers opvang en begeleiding biedt aan ex-gedetineerden, gedetineerden en hun familieleden.

Voor meer informatie neemt u contact op met Marloes Berings, stafmedewerker communicatie van Exodus Nederland, via 06 81 91 83 60 of m.berings@exodus.nl

Exodus Nederland

Leiden