Onlineprinters drukt 125.000e klimaatneutrale opdracht

AMSTERDAM and BRUSSEL, March 22, 2016 /PRNewswire/ --

Onlinedrukkerij maakt sinds drie jaar CO₂-neutrale productie mogelijk

Binnen drie jaar heeft de internationale onlinedienstverlener voor drukwerk Onlineprinters GmbH, via zijn 15 onlineshops 125.000 klimaatneutrale opdrachten uitgevoerd. Achter de service "klimaatneutraal drukken" zit het principe van de technische compensatie van broeikasgassen. In het koopproces worden de bij de productie vrijkomende CO₂-emissies en de meerkosten voor de compensatie daarvan automatisch berekend. Klanten kunnen met één muisklik het klimaatbeschermingsproject selecteren, waarmee de uitgestoten emissies moeten worden gecompenseerd.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160322/346913 )

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160322/346914 )

"Sinds wij drie jaar geleden hebben besloten onze klanten deze mogelijkheid van klimaatbescherming bij het bestellen van drukwerk te bieden, stijgt het aantal mensen dat daar gebruik van maakt continu", vertelt dr. Michael Fries, CEO van de onderneming. In totaal werd zo door de klanten van Onlineprinters sinds 1 januari 2013 een hoeveelheid CO2 gecompenseerd die overeenkomt met de CO2-uitstoot van 2000 personenauto's, die elk een afstand van 10.000 kilometer hebben afgelegd.

De gemiddelde meerkosten per opdracht bedragen daarbij slechts ongeveer 0,86 procent van de bestelwaarde. Klanten van Onlineprinters kunnen op dit moment drie verschillende projecten ondersteunen: bosbescherming in Brazilië, waterkracht in Indonesië en windenergie in Turkije. Details over de projecten kunnen tijdens het bestelproces worden opgeroepen.

Compensatie volgbaar

Klimaatneutraal geproduceerd drukwerk kan door de opdrachtgever op verzoek als zodanig worden gekenmerkt: er zijn een logo en een QR-code beschikbaar om te downloaden en om vervolgens in de drukgegevens te integreren. De gecompenseerde hoeveelheid CO₂ en het ondersteunde project kunnen zo helemaal worden gevolgd, wat relevant is op het gebied van compliance.

Partner van de onlinedrukkerij op het gebied van klimaatneutraliteit is de firma ClimatePartner GmbH, die bedrijven over de hele wereld IT-oplossingen biedt voor de administratieve verwerking en compensatie van CO₂. "Sinds 2013 hebben wij voor meer dan 700 drukkerijen in Europa 350.000 klimaatneutrale opdrachten afgehandeld. Meer dan een derde daarvan was afkomstig van klanten van Onlineprinters", aldus Moritz Lehmkuhl, directeur van ClimatePartner.

Onlineprinters exploiteert bovendien alle onlineshops en de verzending van alle artikelen met de logistieke partner DPD CO₂-neutraal. Bovendien is de productie milieuvriendelijk ingericht: Bij het drukken in gecombineerde orders, waarbij verschillende opdrachtgevers een drukplaat delen, worden vellen papier op ideale wijze benut. Misdrukken en afval bij het snijden worden zo tot een minimum beperkt. Het centrale inktmanagement in de productie van de drukkerij voorkomt onnodig afval in de vorm van inktblikken en -cartridges en heeft als voordeel dat 100 % van de inkt wordt gebruikt en niet in de verpakkingen achterblijft.

Bedrijfsfilm van Onlineprinters:

Over Onlineprinters GmbH

Onlineprinters GmbH behoort tot de grootste onlinedrukkerijen van Europa. Onder het motto "Drukwerk gewoon online bestellen" verkoopt de onderneming drukbare producten via 15 webshops aan 500.000 klanten in 30 landen van Europa. Internationaal is het bedrijf bekend onder de merknaam "Onlineprinters", in Duitsland presenteert het zich als "diedruckerei.de". Het productassortiment omvat 1400 soorten drukwerk variërend van visitekaartjes, briefpapier, flyers, catalogi en brochures tot grootformaat reclamesystemen. Het succesrecept van de productie van individueel drukwerk zoals bedoeld in de industrie 4.0 is gebaseerd op drie pijlers: onlineverkoop, een volledig geïntegreerde productie van bestelling tot en met verzending en verzameldruk. In dit laatste onderdeel worden in zogenoemde gecombineerde bewerkingen meerdere drukopdrachten gezamenlijk geproduceerd, waardoor kosten worden verlaagd en het milieu wordt ontzien. Klanten kunnen kiezen uit opties als spoeddruk (productie op dezelfde werkdag), overnight-levering, klimaatneutrale productie en vrije formaatkeuze bij geselecteerde producten. Onlineprinters GmbH heeft 600 medewerkers in dienst en produceert jaarlijks meer dan twee miljard stuks drukwerk.

- Cross reference: Picture is available at AP Images (http://www.apimages.com) -

Perscontact:
EmptyBreak:MARKER