Consument koopt meer energiezuinig witgoed

Brancheorganisatie positief over marktontwikkelingen

De omzet van elektrische huishoudelijke apparaten is in 2015 met zes procent gegroeid. Met name energiezuinige witgoedapparaten zitten in de lift, aldus VLEHAN, de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van elektrische huishoudelijke apparaten.

2015 is het tweede jaar op rij waarin de omzetontwikkeling op de witgoedmarkt een positieve trend laat zien. De omzet van grote huishoudelijke apparaten nam toe met acht procent. Daarbij heeft 98 procent van alle vorig jaar verkochte koelkasten het energielabel A+ of hoger. Maar liefst driekwart van de verkochte wasmachines heeft het meest zuinige energielabel: A+++.

Jeroen de Roos, directeur VLEHAN: "Door de groei in de huizenmarkt neemt de verkoop van keukenapparatuur toe, alsmede die van wasmachines en droogautomaten. De consument let bij zijn aankoop steeds meer op het energieverbruik van de apparaten. Dat is niet alleen goed voor de branche, ook veel oude energievreters verdwijnen op deze manier uit de huishoudens. Goed voor het milieu en het verlaagt de energierekening van de consument."

De omzet van kleine huishoudelijke apparaten groeide vorig jaar met ruim zes procent. Het segment 'Home comfort' springt er uit met een stevige groei in stofzuigers en stoomreinigers (plus 5,7 procent). In het segment 'Personal care' zijn de sterkst groeiende productgroepen elektrische scheerapparaten en elektrische tandenborstels.

Noot voor de redactie:

Nadere informatie kunt u krijgen bij:
De heer Mr S.A.J. de Roos
Directeur Vlehan
2700 AD Zoetermeer
Telefoon: 079 353 13 71
Mobiel: 06-54 98 36 51
E-mail: vlehan@vlehan.nl

VLEHAN is de brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van elektrische huishoudelijke apparaten, grote en kleine. VLEHAN behartigt de collectieve belangen in gezamenlijke projecten, ten opzichte van overheid en politiek, consumentenorganisaties, pers en publieke opinie. VLEHAN is actief lid van de Europese koepelorganisatie CECED.

VLEHAN

Zoetermeer