GfK:Top 3 belangrijkste verantwoordelijkheden van bedrijven

Titel: Aanbod banen, kwaliteit en reële prijzen zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van bedrijven

Subtitel: De Nederlandse consument kiest voor 'reële prijzen' in plaats van het milieuaspect in de top 3 van belangrijkste verantwoordelijkheden van bedrijven

De helft van de Nederlanders vindt het aanbod van goede banen de belangrijkste verantwoordelijkheid van bedrijven (50%). Goede kwaliteit van producten en/of diensten (40%) en reële prijzen hanteren (35%) volgen daarna op een 2e en 3e plaats in de top 3. Hiermee wijkt Nederland samen met Rusland, Tsjechië en Polen af van het wereldwijde gemiddelde waar het milieuaspect de 3e plaats (37%) inneemt.

Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Minimaal verschil tussen mannen en vrouwen
In Nederland is er nauwelijks verschil tussen man en vrouw. Zowel mannen (47%) als vrouwen (53%) vinden het aanbod van goede banen het meest belangrijk, gevolgd door goede kwaliteit van producten en/of diensten (39% mannen en 41% vrouwen). Het hanteren van schappelijke prijzen staat bij beide op nummer 3, vrouwen (39%) hechten hier echter iets meer waarde aan dan mannen (32%).

Leeftijdsverschillen
Bij alle leeftijdsgroepen wordt ' het aanbieden van goede banen' als belangrijkste verantwoordelijkheid gezien. De jongste leeftijdsgroep (15-19 jaar) en de groep van 40-49 jaar vinden 'reële prijzen' daarna het belangrijkst gevolgd door de kwaliteit van producten en/of diensten, terwijl de overige groepen de kwaliteit op de 2e plaats heeft staan.
Alleen de groepen van 20-29 en 50-59 jaar vinden het milieuaspect belangrijk genoeg voor een 3e plaats in de top 3.

Landenvergelijk
Alleen in de landen Belgie en de UK vindt ruim een derde van de bevolking het belangrijk dat bedrijven een eerlijk aandeel van de belastingen betalen. In Belgie staat deze verantwoordelijkheid op de 2e plaats en in de UK op de 3e plaats. In Zweden, China en Hong Kong vindt bijna de helft van de bevolking ' bescherming van gezondheid en veiligheid van de medewerkers' een van de drie belangrijkste verantwoordelijkheden die ieder bedrijf zou moeten nemen (50%, 47% en 46%).

Geplaatst in:

Contact:
Nynke Herder
035 6 258 443

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

GfK

plaats:
Hilversum
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234