Ahmadiyya Moslim Gemeenschap plant Vredesbomen op Boomfeestdag;

Ahmadiyya Moslim Gemeenschap plant Vredesbomen op Boomfeestdag; bomen planten verbroedert

Naast de negatieve berichten over islam en moslims gebeurt er ook iets positiefs, want tijdens de Nationale Viering van de Boomfeestdag in 's-Hertogenbosch morgen,16 maart, worden Vredebomen geplant door kinderen van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap met kinderen uit 's-Hertogenbosch.

Als sluitstuk van het planten van 5.000 bomen en struiken, door in totaliteit 500 kinderen worden er 12 Vredesbomen (Ratelpopulieren) geplant in een Bomencirkel. Stichting Nationale Boomfeestdag wil op deze wijze tot uiting brengen dat samenwerken in en voor de natuur kinderen niet alleen de waarde en het belang van een gezonde natuur laat inzien, maar dat het ook verbroedert en kan bijdragen aan eenheid in de wereld.

De bomen worden geplant door de kinderen samen met burgemeester Ton Rombouts, Wethouder Jos van Son, Boomfeestdagvoorzitter Onno Hoes, Gedeputeerde Henri Swinkels, de Imam van deze Gemeenschap, de Boomfeestdag-ambassadeurs Sandra Reemer en Helga van Leur en (the Voice of Holland) Maan. Het loslaten van 13 witte duiven benadrukt deze handeling: 12 duiven symbool voor de 12 sterren van de Europese vlag en dus voor vrede in Europa en duif 13 voor wereldvrede.

In 2015 werd de Boomfeestdag-organisatie benaderd door de Imam van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap, Saffeer Siddiqui, die met zijn jongerenvereniging Vredesbomen wilde planten i.s.m. de Boomfeestdag. Dit op verzoek van de Khalifa die zetelt in Engeland en opgeroepen heeft aan zijn 190 miljoen gelovigen om Vredesbomen te planten. Het resulteerde in een samenwerking die dit jaar start in gemeente 's-Hertogenbosch: ruim 25 moslimkinderen, begeleidt door de jongerenvereniging van Ahmadiyya, planten samen met 500 leeftijdsgenootjes (vredes)bomen in het Kanaalpark van 's- Hertogenbosch.

De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap is al sinds 1920 actief en is hiermee de oudste moslimorganisatie van Nederland. De gemeenschap opende in 1955 de eerste moskee van Nederland in Den Haag, de Mobarak Moskee. Het is een internationale religieuze gemeenschap en inmiddels gevestigd in 207 landen. Tijdens haar 50-jarig jubileum in 2006 bezocht Koning Beatrix de moskee en in 2015 sprak de Khalifa het parlement toe.

Aansluitend aan het planten van de Vredesbomen, worden door 13 kinderen van de Moslimgemeenschap en 's-Hertogenbosch, 13 witte duiven losgelaten om de symboliek te benadrukken: 12 duiven staan voor de 12 sterren van de Europese vlag en symboliseren vrede in Europa en de 13e witte duif staat voor vrede wereldwijd!

Noot voor de redactie:
- Voor meer informatie: Peter Derksen, Boomfeestdag 06 53 35 90 46 of