Nederlandse machinebouw overtreft mondiaal gemiddelde

Wereldwijd krijgt de machinebouw rake klappen. Dit jaar dalen de inkomsten mondiaal met 5%, zo voorspelt de researchafdeling van Euler Hermes. Daarmee vergeleken doet Nederland het goed. Geen krimp maar een pas op de plaats (0 % groei), zo blijkt onder meer uit de economische barometer van de Koninklijke Metaalunie.

Onzekerheid over olie- en andere grondstoffenprijzen, rente en vooral het divergerend karakter van het monetair beleid van Janet Yellen en Mario Draghi en het laagste Chinese exportcijfer sinds 2009 beheersen de wereldeconomie. Investeringen worden uitgesteld en daar heeft de kapitaalintensieve machinebouw last van. Een uitzondering vormen bedrijven die zich op onderhoud (Services) richten. In Nederland valt op dat woningbouw-gerelateerde machines het goed blijven doen en dat geldt ook voor machines gericht op landbouw en foodprocessing. Alleen Duitsland en Italië exporteren wereldwijd meer foodmachines.

Goed gepositioneerd
Volgens Johan Geeroms, Senior Risk Manager bij Euler Hermes Nederland zijn vooruitzichten op de langere termijn gunstig voor de machinebouw. "Zeker in Nederland. Als het gaat om de ontwikkeling van hightechsystemen lopen we voorop. Processen worden steeds 'slimmer' waarbij ICT het technisch bindmiddel is om verschillende machines in de productieketen te koppelen. Daar zijn we goed in. Kijk naar Brainport rond Eindhoven en de hightech-maakindustrie in Twente. Naarmate robotisering en tal van hoogwaardige technologieën (zoals sensor- en nanotechnologie) verder oprukken, is de Nederlands machinebouw goed gepositioneerd."

Geeroms stelt dat hoogwaardige, complexe machines bij uitstek producten zijn waarmee Nederlandse bedrijven op de wereldmarkt kunnen concurreren. "Je kunt zeggen: het kan ons niet moeilijk genoeg zijn. Dan komen we het beste uit de verf. Dat is te danken aan de kwaliteit van het onderwijs. Maar ook zijn we in Nederland goed in samenwerken. Niet alleen tussen bedrijven, ook overheden en onderwijsinstellingen doen daarin mee. Elders gebeurt dat veel minder."

Een goed voorbeeld, volgens Geeroms, is de agro & food-machinebouw. "De Nederlandse agro & food-sector hoort tot de top van de wereld. Binnen de keten delen we volop data en werken we intensief samen. Zo breiden we onze kennisvoorsprong uit en zijn we toonaangevend bij de ontwikkeling van Smart Industry op het gebied van agro & food."

Gewilde partner
Tal van mondiale vraagstukken zoals voedsel- en energievoorziening, zorg of mobiliteit bieden de hoogtechnologische machinebouw in Nederland volop perspectief. "Dat kan heel goed in de sfeer van co-productie. Met onze proceskennis, duurzame productiemethoden en onze ervaring met ketensamenwerking zijn we voor andere landen een gewilde partner. Met de gezondheid van de Nederlandse machinebouw is niks mis; het wachten is op een fitte wereldeconomie."

Geplaatst in:

Contact:
Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65
sabine.weppner@eulerhermes.com
______________________________________________________________________

Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 6000 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2014 een omzet van Euro2.5 miljard geboekt.

Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2014 in totaal Euro860 miljard transacties beschermd.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van Allianz, is genoteerd aan NYSE Euronext Parijs. Euler Hermes heeft een AA- rating van Standard & Poor's en Dagong Europe.
_ _ _

Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words "may", "will", "should", "expects", "plans", "intends", "anticipates", "believes", "estimates", "predicts", "potential", or "continue" and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Euler Hermes Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, and including market volatility, liquidity and credit events (iii) the frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes and including the development of loss expenses, (iv) persistency levels, (v) the extent of credit defaults, (vi) interest rate levels, (vii) currency exchange rates including the Euro/U.S. Dollar exchange rate, (viii) changing levels of competition, (ix) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (x) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xi) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xii) reorganization measures, and (xiii) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The company assumes no obligation to update any forward-looking statement.

Euler Hermes

's-Hertogenbosch