Hoogste score voor T-Mobile in Nederland

De internationale marktleider in mobiele benchmarks P3 en het grootste Europese telecommunicatie magazine connect hebben een onafhankelijke rangschikking van de vier Nederlandse mobiele netwerken gepubliceerd.

AACHEN/HAAR, 20160315 -- Vandaag hebben het grootste Europese telecommunicatie magazine connect en de internationale marktleider in mobiele benchmarks P3 communications de resultaten gepubliceerd van de P3 connect Mobile Benchmark NL 2016. De testresultaten tonen vier operators, die excellent presteren in een internationale vergelijking - T-Mobile voert het veld aan, op de voet gevolgd door KPN. Vodafone en Tele2 zijn derde en vierde, maar leveren eveneens een buitengewone prestatie. Alle Nederlandse operators - voor zover gemeten in de P3 connect Mobile Benchmark van vorig jaar - hebben zich in bijna alle disciplines verbeterd.

De P3 connect mobile benchmark in Nederland was de laatste publieke benchmark van een wereldwijde serie die in de laatste 12 maanden is uitgevoerd in Spanje, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Verenigde Staten en Australië. De score die is behaald door T-Mobile Nederland, is de hoogste score tot nu toe van alle uitgevoerde benchmarks.

De bewezen en breed geaccepteerde onafhankelijke benchmark methodologie van P3 en connect zorgt voor een eerlijke, transparante en neutrale evaluatie van de netwerken onder test. Verdeeld over spraak- en datadiensten met een solide hoeveelheid testgevallen stelt de methodologie in staat om een duidelijke rangorde en algehele testwinnaar aan te wijzen. Tegelijkertijd kan op iedere categorie kwantitatief worden ingezoomd. Alle belangrijke scenario's zijn uitgevoerd - in grote en kleinere steden en verbindingswegen.

De benchmark betreft een drive-test gebaseerde analyse van spraak- en datadiensten op LTE (4G)-smartphones en is uitgevoerd gedurende januari en februari 2016. Vier meetauto's hebben in totaal 7.600 kilometer afgelegd in Nederland. De metingen hebben plaatsgevonden in geselecteerde grote steden, kleinere plaatsen en verbindingswegen met als resultaat ongeveer 6.600 telefoongesprekken en ruim 38.000 datasessies per operator - bestaande uit 21.000 downloads van live webpagina's, 4.400 downloads van een testpagina, 4.400 YouTube video's (SD+HD), 8.800 file up- en downloads.

Spraakdiensten zijn getest door het meten van gesprekken van smartphone naar smartphone. Het succesvol opzetten en verbreken van een verbinding is geëvalueerd evenals de spraakkwaliteit van het bi-directionele audio kanaal. Datadiensten werden getest door middel van het browsen naar populaire live websites en vooraf gedefinieerde statische pagina's, door files te up- en downloaden en door het afspelen van YouTube video's in SD en HD kwaliteit. File up- en download prestaties zijn geëvalueerd op succesratio's en de snelheid. Bij YouTube testen wordens tevens nog de interrupties genoteerd.

Iedere operator kon een score bereiken tot een maximum van 1.000 punten. Deze score wordt voor 65 procent bepaald door de resultaten in de grote steden en 35 procent wordt verdeeld over kleinere plaatsen en verbindingswegen.

In de benchmark van 2016 verdient T-Mobile het 'best in test' predicaat door een duidelijke voorsprong in de spraakcategorie en een kleine voorsprong ten opzichte van KPN in de datascore.

In de spraakcategorie laten beide netwerken een bijna perfecte stabiliteit zien met succesratio's die hoger zijn dan 99 procent in alle omstandigheden. T-Mobile dankt de overwinning aan een snellere verbindingsopbouw en een iets betere spraakkwaliteit. Ondanks dat Tele2 geen HD spraakmogelijkheden biedt, en Vodafone een iets tragere verbindingsopbouw en beschikbaarheid heeft - laten ook deze operators succesratio's boven 98 procent zien.

T-Mobile leidt eveneens in de datacategorie, met uitzonderlijke prestaties in grote steden, kleinere plaatsen en op de verbindingswegen. KPN volgt op zeer korte afstand en Vodafone wordt derde - beiden met succesratio's en gemiddelde sessietijden in kleine plaatsen die bijna hetzelfde zijn als de resultaten in grote steden. Tele2, die naar eigen zeggen nog steeds werkt aan de uitbreiding van haar 4G netwerk tot landelijke bedekking, staat vierde maar scoort eveneens overtuigend goed in kleinere plaatsen.

'Onze publieke benchmarks zijn volledig onafhankelijk en onze testmethodologie is gevestigd als de de-facto standaard in de industrie door vergelijkbare metingen uit te voeren in meer dan 40 landen. Dit stelt ons in staat om een duidelijke en controleerbare rangschikking van de betreffende netwerken te bepalen. De resultaten van onze test in Nederland laten zien dat de Nederlandse operators de Europese netwerken overtreffen op het gebied van stabiliteit, kwaliteit en prestaties', zegt Hakan Ekmen, Managing Director van P3 communications.

Bernd Theis, redacteur van connect, voegt toe: ' P3 wordt wereldwijd beschouwd als zijnde het eerste adres voor professionele en betrouwbare mobiele netwerk testen. Daarom heeft connect magazine P3 gekozen als partner voor het benchmarken van mobiele netwerken in heel Europa. De benchmark is zowel een manier om de transparantie in de markt te verbeteren, als voor de mobiele operators om de netwerkkwaliteit te meten en te vergelijken. '

Cees de Zeeuw, Director Benelux van P3 communications stelt: 'Alle vier de partijen in Nederland zijn in staat geweest om het label 'Zeer goed' te verkrijgen. Dit is een duidelijke indicatie van de superieure kwaliteit van de netwerken van onze Nederlandse operators en toont de resultaten van hun investeringen en strategie.'

Afbeelding 1 (toont de resultaten van de video): T-Mobile verovert de eerste plaats, op korte afstand gevolgd door KPN. Vodafone en Tele2 staan op de derde en vierde plaats en laten eveneens buitengewone resultaten zien.

Afbeelding 2 (toont de routekaart): De metingen vonden plaats in geselecteerde grote steden, kleinere plaatsen en op verbindingswegen.

Afbeelding 3 (toont de meetauto's): De benchmark betreft een drive-test gebaseerde analyse van spraak- en datadiensten op LTE (4G) smartphones.

Over P3

P3 is een vooraanstaande internationale dienstverlener op het gebied van consultancy, engineering en testen, met meer dan 3.000 werknemers wereldwijd en een gerapporteerde omzet van ruim 300 miljoen Euro in 2015. In de telecomsector biedt het bedrijf een breed scala aan onafhankelijke technische- en management consultancy diensten inclusief netwerkplanning, engineering, end-to-end optimalisatie, security, QoS en QoE testen, internationale benchmarking, device-testing en acceptatie diensten. De klanten van P3 zijn onder andere netwerk operators, hardware fabrikanten, toestel fabrikanten, publieke veiligheidsdiensten en toezichthouders wereldwijd. De experts van het bedrijf combineren diepgaande technische kennis met vele jaren management ervaring.

Over connect

connect (connect-testmagazine.com) is een publicatie van WEKA MEDIA PUBLISHING GmbH en is het grootste telecommunicatie magazine van Europa. connect heeft haar eigen testlab met de mogelijkheden voor OTA (over the air) metingen, 'endurance' metingen en spraak-kwaliteitsmetingen om zeer gedetailleerde reviews te doen van smartphones. WEKA MEDIA PUBLISHING GmbH is de grootste uitgever voor technologie (onderwerpen) in Duitsland en is onderdeel van de WEKA groep. Deze groep bestaat uit 20 media ondernemingen in 5 Europese landen (Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland) en verschillende dienstverleners.

Bekijk de video:
www.p3-group.com/Video-P3-connect-Mobile-Benchmark-NL-2016

Lees het volledige benchmark rapport:
www.p3-group.com/Report-english-P3-connect-Mobile-Benchmark-NL-Report-2016

Bekijk foto materiaal:
www.p3-group.com/Image-material-P3-connect-Mobile-Benchmark-NL-2016

Perscontact connect
btheiss@connect.de

Perscontact P3 Communications
P3@cream-communication.com

P3 Group

plaats:
AKEN

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234