Challenge voor startende social enterprises van start

Amsterdam, 14 maart 2016 - PwC lanceert vandaag de derde editie van haar challenge voor startende social enterprises in Nederland. Tot 22 april aanstaande kunnen startende ondernemingen die primair een sociaal of maatschappelijk doel nastreven, zich aanmelden voor 'Social Impact Lab 2016'. De winnende start-ups krijgen onder andere een intensief tweejarig begeleidingstraject.

Een social enterprise lijkt op een 'gewone' onderneming: het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het doel, maar een middel om de werkelijke missie te bereiken, namelijk het creëren van maatschappelijke waarde voor mens en milieu. Zo maakt &Thijs, een van de winnaars van vorig jaar, de toegang tot jeugdhulp laagdrempeliger voor gezinnen. PwC's Social Impact Lab helpt zulke start-ups succesvol door te groeien naar het volgende niveau.

Deelnemende start-ups worden beoordeeld op maatschappelijke impact, haalbaarheid en innovatiekracht. De meest veelbelovende start-ups worden na een eerste selectie uitgenodigd om hun businessplan op te sturen. Uit de plannen worden de finalisten gekozen die op 27 juni hun idee mogen pitchen voor een vakjury onder voorzitterschap van RvB-lid Ad van Gils. Vorig jaar werden uit de ruim 100 aanmeldingen, drie winnaars gekozen: naast &Thijs waren dat GEEF Café en The TravelSpy.

PwC wil kennis en kunde inzetten om deze sector in Nederland op de kaart te zetten. Dat doet ze door social enterprises te begeleiden, masterclasses te organiseren en onderzoek te doen naar onder andere de succesfactoren van social enterprises. PwC is daarnaast een van de founding partners van Social Enterprise NL en Ashoka.

Noot voor de redactie

1. Startende social enterprises kunnen zich aanmelden via https://www.pwc.nl/nl/social-impact-lab/meedoen-zo-werkt-het.html.

2. Lees hier hoe PwC de drie winnaars van 2015 ondersteunt bij het realisteren van hun groeiambities: https://www.pwc.nl/nl/social-impact-lab/winnaars-2015.html.

3. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koen Jonker, persvoorlichter, tel. 08879-24982 of email koen.jonker@nl.pwc.com.

4. Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.400 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC