PERSUITNODIGING: Staatssecretaris Klijnsma geeft financiële gastles

Staatssecretaris Jetta Klijnsma en voorzitter Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken geven op maandag 14 maart a.s. een financiële gastles op basisschool de Pontonnier in Hoorn. De les vormt de aftrap voor duizenden gastlessen die bankmedewerkers tijdens de Week van het Geld verzorgen op scholen in heel Nederland.

Het doel van het gastlesprogramma 'Bank voor de Klas' is om kinderen in het basisonderwijs vroeg 'geldwijs' te maken en te leren omgaan met geld. Centraal in de gastles staat de Cash Quiz, een klassikaal teamspel dat past bij de leeftijd en belevingswereld van kinderen en is afgestemd op de leerdoelen van het Nibud.

Leren omgaan met geld wordt steeds belangrijker en ouders kunnen daar best hulp bij gebruiken. Lenen begint vaak al vroeg, schulden vormen voor jongeren een toenemend probleem. Financiële kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om schulden te voorkomen en bij het plannen van geldzaken. De bovenbouw van de basisschool is een goede periode om aan die kennis en vaardigheden te werken, want de kinderen krijgen op die leeftijd steeds meer financiële verantwoordelijkheid. Banken verzorgen daarom al enkele jaren financiële gastlessen tijdens de Week van het geld.

Week van het geld

De Week van het Geld wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd. De week is een initiatief van het platform Wijzer in geldzaken waarin meer dan 40 organisaties samen werken om de consument wijzer in geldzaken te maken. Het doel van deze week is om basisschoolleerlingen te leren omgaan met geld. Veel activiteiten vinden plaats in de klas. Het gastlesprogramma 'Bank voor de klas' is een van de onderdelen van de Week van het geld.

Vertegenwoordigers van de pers zijn van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de gastles op RK Jenaplanschool De Pontonnier. U kunt contact opnemen met Jelle Wijkstra, woordvoerder NVB, wijkstra@nvb.nl of 06-4266 4599

Datum en tijd
Maandag 14 maart van 12.30 uur tot 13.30 uur.

RK Jenaplanschool De Pontonnier
Ark 2