Stichting Vluchteling biedt noodhulp in Idomeni

Stichting Vluchteling gaat de vluchtelingen die bij de Grieks-Macedonische grens vastzitten helpen. Daarvoor heeft directeur Tineke Ceelen, die vandaag bij grensplaats Idomeni is, 300.000 euro beschikbaar gesteld. "Ik ben woedend. Alles staat hier blank, alles en iedereen is drijfnat. Ik zie hier vrouwen en kinderen plastic verbranden om warm te blijven. Dit is Europa. Een schandvlek", aldus Ceelen.

Stichting Vluchteling, dat ook een hulpoperatie in vluchtelingenkampen rond Athene voorbereidt, gaf eerder 1,5 miljoen euro uit aan noodhulp op Lesbos. Ceelen: "Dat we nu weer 300.000 euro uitgeven voor noodhulp op het rijkste continent is een absolute schande voor Europa. Dit is eigenlijk geld dat naar vluchtelingen in straatarme Afrikaanse landen, of naar buurlanden van Syrië had gemoeten. Er lopen nu hulpverleners in Griekenland, die eigenlijk in de Centraal Afrikaanse Republiek, Jemen of Burundi hard nodig zijn. Wij nemen nu de verantwoordelijkheid over van de rijke Europese landen. Omdat zij verzaken."

In het Griekse Idomeni zitten momenteel ruim 13.000 vluchtelingen vast. De Macedonische autoriteiten hebben de grens gesloten. De omstandigheden in Idomeni zijn voor die grote groep schrijnend, de Griekse autoriteiten in de regio noemen de situatie een 'grote humanitaire ramp'. Dat is allerminst overdreven, stelt Ceelen ter plaatse vast.

In het opvangkamp van Idomeni gaat Stichting Vluchteling zo snel mogelijk extra sanitair plaatsen en zorgen voor schoon drinkwater. Daarnaast worden 35.000 regenponcho's, dignity kits (met onder meer maandverband, ondergoed en luiers) en zaklantaarns uitgedeeld. Ook zullen onze hulpverleners in het onofficiële kamp plekken creëren waar alleenreizende vrouwen, jonge gezinnen of kwetsbare vluchtelingen veilig worden opgevangen.

Meer over onze hulp aan slachtoffers van het Syrische conflict: www.opvanginderegio.nl

Voor vragen kunt u contact opnemen met persvoorlichter Rob Pietersen (RobPietersen@vluchteling.nl of 06 305 94 328. Onze directeur Tineke Ceelen is in Idomeni en tot 16.30 uur beschikbaar haar verhaal (en over onze noodhulp) te vertellen.

Stichting Vluchteling giro 999

Idomeni