Troostwijk veilt complete boedel circus Herman Renz

Onder meer de piste, pipowagen en kassa's vermaarde circus te koop
Troostwijk veilt complete boedel circus Herman Renz

Onlangs werd slechts de circustent van het failliete circus Herman Renz geveild door de Belastingdienst, maar nu gaat dan echt de complete boedel onder de hamer. Meer dan 20 vrachtwagens, twee tenten, kassa-units, horecakeukens, licht en geluid en een heuse 'Pipowagen' worden per opbod verkocht. Een bijzonder stuk Nederlandse circusgeschiedenis komt hiermee beschikbaar voor geïnteresseerden. De veiling is in handen van Troostwijk Veilingen. De kijkdagen staan gepland voor 6 en 7 mei, de veiling sluit op 10 mei a.s.

Martijn van Schie, veilingmeester bij Troostwijk: "De spullen van het circus zijn afkomstig van Roland de Laak uit Uden die vorig jaar veel geld investeerde in het circus en het op zijn beurt weer verhuurde aan circus Renz om zo de boel draaiende te houden. Het gaf het noodlijdende circus toen wat ademruimte. Dit deed hij omdat hij zelf een groot circusliefhebber is. Maar toch viel zoals we weten op 1 oktober jl. definitief het doek voor het roemruchte circus." Hij vervolgt: "Van Laak heeft in de afgelopen periode het grootste deel van zijn spullen teruggekregen van de schuldeisers en deze verkocht aan Martien van Rossum (Keros B.V.), opkoper van restpartijen, overtollige voorraden, nalatenschappen en/of faillissementen. Samen met Van Rossum gaan we nu deze veiling tot een succes maken."

Pipowagen het pronkstuk?
Van Schie: "Op dit moment zijn we druk bezig alle spullen te inventariseren. Dit kost nog wel wat tijd. Maar nu al komen wij fraaie stukken tegen. Wanneer kun je nu een complete circuspiste kopen of de stacaravan van de spreekstalmeester? Maar ook de karakteristieke kassa-units zoals die bij een circus staan zijn te koop en een hele oude houten woonwagen zoals in de televisieserie 'Pipo de clown'. Ik verwacht dat er interesse gaat komen vanuit heel Europa. Van circussen... maar ook van evenementorganisaties, feestzalen etc etc. en zelfs van particulieren met passie voor het circus."

Noot voor de redactie (niet ter publicatie)
Voor meer informatie kun je terecht bij
David Gribnau
M 06 20415329