Bestemmingsplan collectiegebouw Boijmans Van Beuningen niet geschorst

Het bestemmingsplan 'Collectiegebouw Museum Boijmans Van Beuningen' wordt niet geschorst. Dat heeft de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beslist in een voorlopige uitspraak van vandaag (8 maart 2016). Erasmus Medisch Centrum had om de schorsing gevraagd, omdat het collectiegebouw het goed functioneren van de kinderpsychiatrische kliniek in de weg zou staan. Gevolg van de voorlopige uitspraak is dat het bestemmingsplan een planologische basis biedt voor een omgevingsvergunning voor de bouw van het collectiegebouw.

Reflectie
In tegenstelling tot Erasmus MC is de voorzieningenrechter van oordeel dat de gemeenteraad bij zijn besluit wel rekening heeft gehouden met de belangen van Erasmus MC. De gemeenteraad hoefde echter "aan het belang van Erasmus MC bij een ongewijzigde omgeving bij de kinderpsychiatrische kliniek geen doorslaggevend gewicht toe te kennen". Hierbij heeft de voorzieningenrechter de afstand van 40 tot 50 meter tussen de kliniek en het collectiegebouw in aanmerking genomen. Ook heeft hij van belang geacht dat de gemeenteraad diverse maatregelen in het bestemmingsplan heeft opgenomen die reflectie van zonlicht en de omgeving in de gevel van het collectiegebouw moeten voorkomen en het zicht op het gebouw moeten beperken.

Voorlopige uitspraak
De uitspraak van de voorzieningenrechter is een voorlopige uitspraak. Later dit jaar zal de Afdeling bestuursrechtspraak een definitieve uitspraak doen in deze zaak. Daarvoor zal zij voor de zomer een rechtszitting houden waarop alle vier beroepschriften tegen het bestemmingsplan zullen worden behandeld.

Collectiegebouw
Het bestemmingsplan maakt een collectiegebouw mogelijk voor het Museum Boijmans Van Beuningen in het Museumpark in Rotterdam. Het museum beschikt over een grote kunstcollectie die niet volledig kan worden tentoongesteld en daarom wordt bewaard in diverse depots. Omdat die niet meer aan de eisen daarvoor voldoen, heeft de gemeenteraad dit bestemmingsplan opgesteld. Het is de bedoeling dat het collectiegebouw waar mogelijk zal worden opengesteld voor het publiek.

De voorlopige uitspraak met zaaknummer 201509262/2 staat op www.raadvanstate.nl.

Voor meer informatie over de voorlopige uitspraak en/of de procedure kunt u contact opnemen met mr. Wendy van der Sluijs via 070 - 426 4812, persvoorlichter bij de Raad van State.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is hoogste algemene bestuursrechter van het land.

Raad Van State