NL-EU voorzitterschap: nieuwe hoop voor Tibet

Op 10 maart wordt overal ter wereld de Tibetaanse volksopstand tegen de Chinese bezetter herdacht. Deze opstand werd 57 jaar geleden in de Tibetaanse hoofdstad Lhasa bloedig neergeslagen door het Chinese leger. In het kader van het EU-voorzitterschap van Nederland organiseren International Campaign for Tibet (ICT), de Tibet Support Groep en de Tibetaanse gemeenschap op 10 maart een vredesmars in Den Haag.

De bijeenkomst start met een herdenking bij de Chinese ambassade om 10.30 uur. Daarna volgt een mars die voert langs het Vredespaleis en eindigt om omstreeks 13.00 uur bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Bij het ministerie zal een petitie aangeboden worden, waarin de EU gevraagd wordt bij China aan te dringen om de repressie van Tibetanen te stoppen en de dialoog met de Tibetaanse regering in ballingschap te hervatten. Meer dan 300 Tibetanen en supporters, onder wie Oeigoeren, Vietnamezen en Chinezen uit Nederland en België lopen mee uit solidariteit met het Tibetaanse volk in Tibet, dat systematisch wordt onderdrukt door China.

Tsering Jampa, Directeur ICT: "Meer dan ooit is een constructief en consistent beleid van Nederland en de EU nodig om de ernstige schendingen van mensenrechten in Tibet door China aan de orde te stellen. China schendt stelselmatig en op grote schaal de mensenrechten in Tibet. Tibetanen leven in een voortdurende sfeer van angst en intimidatie. Door de invoering van de nieuwe Chinese anti-terreurwet en het afsluiten van Tibet voor de buitenwereld kan China ongestraft haar repressieve beleid uitvoeren. Wij roepen de EU, en Nederland als voorzitter van de EU in het bijzonder, op om Tibet op de agenda van de EU te zetten en te werken aan een duurzame en wederzijdse oplossing voor Tibet en China."

Sinds de bezetting van Tibet door China in 1950 voeren de Tibetanen een geweldloze strijd voor mensenrechten en democratie. Door de groeiende toestroom van Chinezen zijn de Tibetanen een minderheid in hun eigen land. Zij worden gediscrimineerd en economisch achtergesteld. Hun taal, religie en unieke cultuur worden langzaam maar zeker steeds verder gemarginaliseerd. Sinds 2009 hebben 144 Tibetanen in Tibet zichzelf uit protest in brand gestoken. China houdt ruim 600 politieke gevangenen vast.
Op 10 maart 1959 kwam het Tibetaanse volk in opstand tegen de Chinese bezetting waarbij duizenden Tibetanen hun leven verloren. De Dalai Lama werd gedwongen te vluchten naar India en woont sindsdien in ballingschap met meer dan honderdduizend landgenoten. De opstand was een keerpunt in de geschiedenis van Tibet en de herdenking van deze historische dag blijft van groot belang voor de Tibetanen, zowel binnen Tibet, als in ballingschap.

Programma 10 maart:
10.30 uur Sprekers, gebedsdienst, verzetsliederen bij Chinese ambassade, Adriaan Goekooplaan 7
11.30 uur Vredesmars via het Vredespaleis, het Buitenhof, naar Ministerie van Buitenlandse Zaken
12.30 uur Overhandiging petitie bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
13.00 uur Einde programma

Route:
A.Goekooplaan; Scheveningseweg; Carnegieplein; Scheveningseweg; Zeestraat; Sophialaan; Alexanderstraat; Parkstraat; Kneuterdijk; Buitenhof; Spui; Kalvermarkt; Fluwelen Burgwal; Herengracht; Bezuidenhoutseweg

Media Contact:
Shiba Degenhart, Campaign Manager, tel: 06-41012687 / e-mail: shiba.degenhart@savetibet.nl

International Campaign for Tibet