Internationale Vrouwendag (8.3.) - Het is dus 'haar dag': Het moment om eens over haar te spreken en over de doeltreffende beschermingen tegen haaruitval

BIELEFELD, Duitsland, March 7, 2016 /PRNewswire/ --

Voor de zelfbewuste vrouw gaat er niets boven het hebben van een verzorgde, volle bos haar. Ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag doen wij een boekje open over enkele hardnekkige mythes over haar. Het goede nieuws daarbij: vroegtijdige haaruitval kan worden voorkomen.

We horen het steeds weer, mensen die beweren dat het haar vaak van wassen haaruitval veroorzaakt. Dit klopt niet, de haren die tijdens het wassen uitvallen zijn aan het einde van hun groeitijd en worden na een rustperiode door de haarwortels losgelaten. Deze levenscyclus van het haar kan worden verlengd door het haar regelmatig te wassen met bijvoorbeeld een Cafeïne-shampoo. Zo kan haaruitval eenvoudig worden tegengegaan.

Ook vaker naar de kapper gaan voor een knipbeurt levert geen dikkere haren op en gaat ook het dunner worden van het haar niet tegen. We weten inmiddels dat stress en een verlaagde oestrogeenspiegel - waardoor de invloed van het mannelijke hormoon testosteron toeneemt - kunnen leiden tot haaruitval en dunner wordend haar.

Aangezien, de invloed van het mannelijke hormoon testosteron na de overgang vaak nog toeneemt, krijgen veel vrouwen in die levensfase last van dunner wordend haar. De haarwortels worden steeds zwakker, het haar wordt dunner en valt vroegtijdig uit. Maar het goede nieuws is dat je ook tijdens de menopauze iets kunt doen om haaruitval tegen te gaan. De schadelijke invloed van testosteron kan namelijk met behulp van cafeïne-therapie worden geremd. Het cafeïne-complex kan eenvoudig van buitenaf worden aangebracht, bijvoorbeeld met een shampoo of een haarwater (bijv. van Plantur 39). De werkzame stof heeft slechts 120 seconden nodig om tijdens het wassen van het haar tot in de haarzakjes door te dringen. Hierdoor wordt voorkomen dat testosteron de haarwortels aanvalt en de energietoevoer negatief beïnvloedt. Met haarwater, ook wel een tonicum genoemd, gaat het nog gemakkelijker. Deze hoeft namelijk niet te worden uitgespoeld. De aanwezigheid van de cafeïne blijft gedurende 24 uur aantoonbaar aanwezig in de haarzakjes. Wetenschappers hebben de stimulerende werking van cafeïne op de haarzakjes bevestigd. Dit effect zou zich laten verklaren door de positieve wisselwerking tussen de belangrijke chemische stoffen die de groeicyclus regelen. Het is echter wel belangrijk om meteen bij het begin van de menopauze te starten met het regelmatig en/of dagelijks gebruik. Zo wordt vroegtijdige haaruitval voorkomen en zijn de haarwortels tegen uitputting beschermd.

Dr. Wolff-Gruppe
Nina Lauterbach