Kinderen zeer geïnteresseerd in nieuws

Kinderen zijn volop bezig met het nieuws. Dat bleek maandag tijdens het bezoek van de openbare basisschool de Eshoek uit Annen aan het ANP. De scholieren kregen een rondleiding op de redactie en stelden veel vragen aan de journalisten.

De kinderen hadden de rondleiding bij het ANP gewonnen met hun deelname aan de jaarlijkse Scholierenpeiling van Nieuws in de klas.

Nieuws in de klas stelt jaarlijks overzichten op van 30 gebeurtenissen, 30 personen en 30 nieuwswoorden die het nieuws domineren. De deelnemende scholen kiezen hieruit een top drie. De nieuwsgebeurtenis van 2015 zijn de aanslagen in Parijs, het nieuwswoord is 'Je suis Charlie' en Barack Obama is de nieuwspersoon van het afgelopen jaar. Groep 8 van basisschool de Eshoek stuurde de beste motivatie in om met de klas een bezoek te willen brengen aan het ANP.

Vanaf dit schooljaar leest de klas elke ochtend de krant. Zo bepalen de leerlingen met elkaar het nieuws van de dag en het nieuws van de week. Ze wilden heel graag weten waar dat nieuws nu vandaan komt en hoe het terechtkomt in de krant die zij elke ochtend lezen.

Michelle Knijff van Nieuws in de klas: ,,We vinden het belangrijk dat kinderen kennismaken met verschillenden nieuwsmedia. Met deze rondleiding kunnen ze zien hoe het nieuws wordt gemaakt ."

Guido van Nispen, CEO van het ANP: ,,Geweldig dat kinderen op jonge leeftijd al bezig zijn met nieuws. En dat we daar direct met hen over kunnen spreken."

Over Nieuws in de klas
Nieuws in de klas, het educatieplatform van NDP Nieuwsmedia, helpt docenten in het primair en voortgezet onderwijs nieuwsmedia in hun lesprogramma te verwerken.
Gebruikmakend van de Nieuwsservice werken zij met hun leerlingen aan taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap.

Over het ANP
Het ANP is het grootste onafhankelijke persbureau van Nederland. Jaarlijks levert het ANP meer dan honderdduizenden nieuwsberichten, foto's, video's en informatiediensten aan mediabedrijven, het bedrijfsleven, de overheid en non-profitorganisaties. In een wereld waar het aanbod van nieuws sterk groeit, staan bij het ANP de snelheid, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de nieuwsvoorziening voorop.

Foto's zijn te zien bij dit persbericht op www.perssupport.nl en https://www.anpfoto.nl/

Geplaatst in:

Voor meer informatie:
Nieuws in de klas
Chris van Hall
Telefoon: 020 4309 195
c.vanhall@nieuwsindeklas.nl

Voor meer informatie:
ANP
Henny Engberts,
Telefoon +31 70 4141103 (direct)
Mobiel: +31 622411086