GfK: Omzet eigen merken stijgt met 5% tijdens Paasweek

Tijdens de Paasweek ligt de omzet van eigen merken van de supermarkten gemiddeld 5% hoger dan in andere weken. In 2015 was gemiddeld 43,5% van de totale supermarktomzet eigen merk tijdens Pasen. Normaal ligt de omzet van eigen merken op 41,5%. De stijging komt vooral doordat er met Pasen meer luxe producten van het eigen merk, zoals AH Excellent, PLUS Moment en Lidl Delicieux, worden aangeboden. Maar ook het standaard eigen merk is dan meer in trek.

Prognose Paasomzet 2016
Dit jaar wordt een paasomzet van Euro 776 miljoen verwacht. Dit is een stijging van 1,5% ten opzichte van de omzet tijdens de Paasweek van 2015.

Verschuiving top 15 Paasartikelen
In de top 15 aan Paasartikelen hebben de assortimentsgroepen bakproducten en rundvlees de plaatsen ingenomen van overig vlees zoals gourmetschotels en buitenlandse kazen. De top 5 artikelen tijdens Pasen zijn gevuld brood/paasbrood, onderleggers/toastjes, ijs desserts, voorgebakken brood en maaltijdsalades.

Stijging omzetgroei februari 2016
De supermarktomzet is in februari met 1,8% gestegen naar Euro 2,58 miljard. In februari 2015 was dit Euro 2,54 miljard. De omzet per kassabon daalde met -0,4% naar Euro 22,09. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg in februari echter met ruim 2%.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen