Ketenspelers spreken zich uit over doorstroming in beroepsonderwijs

Persaankondiging/uitnodiging

Hoe zorgen scholen voor een betere doorstroom naar het hbo? Wat belemmert efficiënte leerroutes tussen vmbo en het mbo? Kunnen we voorkomen dat studenten en leerlingen onderweg uitvallen? Welke risico's loopt de keten? De doorlopende leerlijn is een actueel vraagstuk waarover de hele onderwijsketen zich uitspreekt tijdens de CINOP Lentesessie op 24 maart 2016 in Amsterdam.

Onder het motto 'Onderwijs in goede banen, beter door de keten', gaan alle ketenpartijen in een open kringgesprek in gesprek over de werking van de keten vo-mbo-hbo en de route naar de arbeidsmarkt.

Actuele vragen:
In deze sessie voor onderwijsbestuurders komen drie actuele thema's aan bod. Naast de doorstroomproblematiek ligt de vraag op tafel wat er moet gebeuren om (meer) keuzevrijheid en maatwerk te kunnen leveren voor studenten/leerlingen. Is motivatie(gebrek) het grote onderliggende probleem? Hoe lang is het 'one size fits all' nog houdbaar in het onderwijs?. Verder vragen we beleidsmakers vooruit te blikken. Is de keten vo-mbo-hbo wel toekomstproof? Wat moet er morgen veranderen? Of is 'beter geen keten' een adequatere oplossing?

Gespreksdeelnemers:
Gespreksdeelnemers zijn bestuurders van de onderwijsraden (Paul Rosenmöller (VO-raad), Jan van Zijl (MBO Raad) en een vertegenwoordiger van de Vereniging Hogescholen), beleidsmakers vanuit OCW (Roel Endert (vo), Bas Derks (mbo) en Ron Minnée (ho)) en vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven (Ton Hillen, lid Raad van Bestuur, Heijmans) en de wereld van studenten (Linde de Nie (Interstedelijk Studenten Overleg ) en Nicky Nijhuis (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs)). Verder zorgt de politiek voor inbreng via Tweede Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Tanja Jadnanansing (PvdA).

Programma en tijden:
15.00-15.10 uur Welkom
15.10-15.45 uur Gespreksronde 1 (Doorstroom/leerroutes)
15.45-16.20 uur Gespreksronde 2 (Maatwerk/flexibilisering)
16.20-16.55 uur Gespreksronde 3 (Toekomst van de keten)
16.55-17.00 uur Afsluiting

Wij nodigen (vak)pers en media uit aanwezig te zijn en verslag te doen van de CINOP Lentesessie 2016. Zie voor meer informatie:

Geplaatst in:

De CINOP Lentesessie vindt plaats op donderdag 24 maart 2016 in Felix Meritis, Keizersgracht 324, 1016 EZ Amsterdam.

Als maatschappelijke onderneming draagt CINOP bij aan het leren van jongeren en volwassenen voor de arbeidsmarkt en samenleving van morgen. Vanuit deze missie werken wij aan oplossingen en vernieuwing in de driehoek overheid, beroepsonderwijs en arbeidsmarkt. www.cinop.nl

De CINOP Lentesessie is een initiatief van de verschillende werkeenheden binnen onze organisatie: CINOP Advies, Expertisecentrum Beroepsonderwijs, CINOP Global, NA Erasmus+, Expertisecentrum Handicap + Studie, Nederlands Partnerschap Leven Lang Leren.

Contactpersoon: Cuno de Haas (CINOP), CHaas@cinop.nl

CINOP