Ondernemingen steeds kwetsbaarder voor cybercrime

Cybercrime is hard onderweg de grootste bedreiging te worden voor organisaties. Slechts een derde van hen heeft een plan liggen om hier adequaat op te reageren. Dit blijkt uit de PwC Economic Crime Survey 2016, een onderzoek onder 6337 deelnemers uit 115 landen. Economische criminaliteit gaat over vermogensdelicten waarbij sprake is van bedrog, verberging of misleiding. Te denken valt aan fraude, witwassen en corruptie.

Wereldwijd heeft 36 procent van de ondervraagde organisaties economische criminaliteit ervaren. Nederlandse ondernemingen hebben vaker te maken met economische criminaliteit, namelijk 46 procent. Volgens André Mikkers, partner bij PwC, is de verklaring hiervoor dat 'Nederland een welvarend land is en economische criminaliteit hoog op de agenda staat. Als men zich hier meer mee bezig houdt, wordt het ook meer ontdekt, de controleparadox.'

Als de verschillende industrieën worden vergeleken, valt op dat financiële wereld de laatste twee jaar met 48 procent het meest is geconfronteerd met economische en digitale criminaliteit. De overheidssector volgt met 44 procent, kort daarop voor de retail- en consumentenbranche met 43 procent. Dat de financiële sector kwetsbaar is, vindt Mikkers verklaarbaar. "Het is een ingewikkelde sector met veel mogelijkheden om te frauderen. Daarnaast geldt dezelfde paradox als bij de relatief hoge cijfers van Nederland. De financiële sector is een sterk gereguleerde branche, waardoor wangedrag eerder aan het licht komt", aldus Mikkers.

Ondanks dat de regulering de afgelopen jaren is toegenomen, maakt Mikkers zich vooral zorgen om het gebrek aan snelheid waarmee ondernemingen maatregelen treffen. "We hebben hier te maken met een enorm complex probleem dat steeds groter wordt. Te weinig bedrijven nemen de juiste maatregelen om met deze dreiging om te gaan. De bestrijding van economische en digitale criminaliteit kan je niet op het bordje van één medewerker leggen. Het moet worden opgenomen in de bedrijfscultuur."

Voor meer informatie of het opvragen van de Crime Survey kunt u contact opnemen met Thomas Galestien, persvoorlichter PwC, tel. 088-79 26177 of e-mail thomas.galestien@nl.pwc.com.

2. Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.400 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC verwijst naar de Nederlandse firma en kan soms naar het PwC-netwerk verwijzen. Elke aangesloten firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Kijk op www.pwc.com/structure voor meer informatie.

PwC