Nederlander wil natuurgeluid voor geen goud missen

Fluitende vogels meest favoriete geluid

Huizen, 3 maart 2016 - Nederlanders zijn echte natuurliefhebbers. Tenminste, als het op geluiden aankomt. Ter gelegenheid van World Hearing Day deed Specsavers onderzoek naar ons favoriete geluid. Hieruit blijkt dat we bij voorkeur natuurgeluiden om ons heen horen (71%): van het gekwetter en gefluit van vogels (74%), een kabbelend beekje (40%) tot aan de branding van de zee (34%). Het meest vervelende geluid daarentegen staat ook in relatie tot de natuur: een zoemende mug in de kamer haalt het bloed onder onze nagels vandaan (54%).

Uit het onderzoek blijkt dat er niet alleen in de natuurgeluiden zijn die we niet graag zouden missen: ook klanken die in relatie staan tot mooie momenten of bijzondere herinneringen uit ons leven horen we graag. Van tsjirpende krekels (43%) die ons mee terugnemen naar de zwoele zomeravonden tijdens vakantie, het geroezemoes van een vol terras (37%) tot aan lachende kinderen (59%). Ook zijn we dol op het geluid van een knisperend haardvuur (34%) of het zachte gespin van een kat (40%). Het jackpot-geluid van een gokmachine die leegloopt (9%), de popcorn die uit de pan popt (5%) of een fluitende ketel (2%) zijn velen malen minder favoriet.

Maar leeftijd maakt soms wel een verschil. Zo vinden jongeren (57%) het geluid van volle terrassen een stuk aansprekender dan de 60-plussers (27,3%). En andersom geldt dat voor het geluid van de grammofoonplaat. Vooral 40-plussers weten de lach van kinderen te waarderen.

Nagels over een krijtbord
Naast de zoemende mug bij je oor zijn er ook voldoende andere geluiden die we wel graag zouden willen blokkeren: het geluid van nagels over een krijtbord (43%), een radio die net niet goed te horen is of piept (32%). Ook een snurkende partner (25%) wordt als behoorlijk irritant ervaren. Vrouwen storen zich daar echter vaker aan dan mannen. De 60-plussers lopen ook niet warm voor de beats van de discotheek (24%), terwijl maar heel weinig jongeren zich hieraan kunnen irriteren.

Je favoriete geluid niet willen missen
Mensen staan veelal door de waan van de dag onvoldoende stil bij de geluiden om hen heen en het gevoel die geluiden teweeg kunnen brengen. Daarom vroeg Specsavers Nederlanders naar aanleiding van World Hearing Day om eens bewust stil te staan bij de geluiden die je hoort. Van het meest favoriete geluid, tot aan het meest irritante. In Nederland zijn er ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden, waarvan slechts een derde een hoortoestel draagt. Een deel van hen moet hun favoriete geluid dus helaas missen. Om van de geluiden om je heen optimaal te kunnen blijven genieten is het belangrijk langs te gaan bij een StAr-gediplomeerde audicien voor een hoortest als je het gevoel hebt minder goed te horen.

Het onderzoek 'Het Meest Favoriete Geluid' is in opdracht van Specsavers uitgevoerd door PanelWizard onder 560 respondenten (man 48%, vrouw 52%; 18 jaar en ouder).

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van Specsavers? Neem dan een abonnement op de newsfeed (via RSS) van onze nieuwsruimte. Alle berichten komen dan automatisch in uw mailbox.

Voor meer informatie (niet voor publicatie):
Specsavers International, Marloes Krot, telefoon: (035) 628 8311 e-mail: eu.persbureau@specsavers.com. (www.specsavers.nl)

Bij gebruik van de (onderzoeks)data graag altijd de bronvermelding Specsavers aanhouden.

Over Specsavers
Het van oorsprong Britse familiebedrijf Specsavers opende in 1997 in Nederland de deuren van haar eerste winkel. De snelgroeiende retailketen exploiteert in Nederland inmiddels 120 optiek- en hoorzorgwinkels op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners. Dit vanuit een heldere missie: kwalitatief hoogwaardige én betaalbare oog- en hoorzorg voor iedereen in Nederland toegankelijk maken.

Specsavers wil de komende jaren een steeds prominentere rol spelen in de eerstelijns oog- en hoorzorg en haar marktpositie verder versterken. Nu al is de keten de grootste opleider van gediplomeerde opticiens in Nederland en is aan nagenoeg elke vestiging een StAr-geregistreerde triage audicien verbonden. Specsavers werkt intensief samen met diverse opleidingsinstituten, zoals het Deltion College en biedt een breed spectrum aan carrièremogelijkheden.

Een niet aflatende focus op innovatie maakt dat Specsavers staat voor kwalitatief hoogwaardige producten en service op het snijvlak van medische zorg, mode en technologie. Via Stichting Specsavers Steunt toont de organisatie haar betrokkenheid bij de samenleving, voornamelijk door het ondersteunen van lokale goede doelen. Zo hebben ruim 1100 goede doelen in Nederland in de afgelopen vijf jaar een financieel steuntje in de rug ontvangen.

Specsavers Nederland

Huizen