Hortonworks en Hewlett Packard Enterprise zetten accelerator op Apache Spark

SAN FRANCISCO, 2 maart, 2016 /PRNewswire/ -- Hortonworks, Inc.( ®) [http://www.hortonworks.com/] en Hewlett Packard Labs, de centrale onderzoeksorganisatie van Hewlett Packard Enterprise [http://www.hpe.com/] , kondigden vandaag een nieuwe samenwerking aan om Apache Spark, een van de meest actieve big data-projecten, een boost te geven. Centrale focus van de samenwerking zal liggen op een volledig nieuwe analytische activiteitencategorie die op grote clusters gedeeld geheugen (shared memory) draait.

Logo - http://photos.prnewswire.com/prnh/20140227/SF73721LOGO [http://photos.prnewswire.com/prnh/20140227/SF73721LOGO]

Logo - http://photos.prnewswire.com/prnh/20160301/338978LOGO [http://photos.prnewswire.com/prnh/20160301/338978LOGO]

Dit zijn enkele van de eerste resultaten van de samenwerking:

-- Verbeterde shuffle engine-technologieën: sneller sorteren en snellere
in-memory berekeningen, en dat betekent een drastische verbetering van
het potentieel van de Shark-performance.
-- Beter geheugengebruik: verbeterde prestaties en gebruik voor een
uitgebreidere schaalbaarheid, en dat biedt gebruiksmogelijkheden op een
ongekend grote schaal.

"Met deze samenwerking onderstrepen we onze wederzijdse ondersteuning en toewijding aan de uitbreiding van de Spark-community en -oplossingen," aldus Scott Gnau, Chief Technology Officer (CTO) bij Hortonworks. "De focus op de integratie van Spark in een door Apache YARN ondersteunde, uitgebreide data-architectuur blijft behouden. Onze aandacht blijft ook gericht op verbeteren van de prestaties en functionaliteit, evenals op het verbeteren van toegangspunten voor applicaties als Apache Zeppelin."

"We hopen dat we de Spark-community de mogelijkheid kunnen bieden om sneller inzicht in informatie te krijgen met behulp van vele malen grotere datasets, zonder dat ze daarvoor ook maar één code of regel hoeven te wijzigen," aldus Martin Fink, EVP en CTO bij Hewlett Packard Enterprise en commissaris bij Hortonworks. "We zijn zeer verheugd dat we met Hortonworks samen kunnen werken om het scala aan taken dat Spark nu al aankan, nog verder uit te breiden."

Hortonworks en Hewlett Packard Enterprise willen met de nieuwe technologieën een bijdrage aan de Apache Spark-community leveren.

Over Hortonworks
Hortonworks is een toonaangevende onderneming die innovatieve, gebruiksklare opendata-platforms en moderne data-applicaties ontwikkelt, levert en ondersteunt. Deze platforms en applicaties bieden onmiddellijk bruikbare informatie op basis van alle data: actieve data en inactieve data. Hortonworks richt zich hoofdzakelijk op de innovatie van open-source communities, zoals Apache Hadoop, NiFi en Spark. In samenwerking met 1.600+ partners biedt Hortonworks expertise, training en andere diensten die klanten in staat stelt om, op basis van de beschikbare data, toegevoegde meerwaarde voor hun hele organisatie en zakelijke activiteiten te genereren.

Hortonworks, HDP en HDF zijn gedeponeerde handelsmerken of handelsmerken van Hortonworks, Inc. en diens dochtermaatschappijen in de Verenigde Staten en andere rechtsgebieden. Kijk voor meer informatie op: www.hortonworks.com [http://www.hortonworks.com/].Alle overige handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

Over Hewlett Packard Enterprise
Hewlett Packard Enterprise is een toonaangevend technologisch bedrijf dat zijn klanten producten en diensten biedt die ze sneller verder helpt. De firma biedt een vrijwel ongeëvenaard omvangrijk dienstenpakket, inclusief de Cloud, datacenters en applicaties voor de werkplek etc.. Dankzij de uitgebreide technologische kennis en dienstverlening helpen we klanten wereldwijd om hun IT efficiënter, productiever en veiliger te maken.

Hortonworks Contactpersoon:
Michelle Lazzar
comms@hortonworks.com [mailto:comms@hortonworks.com]

HPE Contactpersoon:
Simon Bowers
corpmediarelations@hpe.com [mailto:corpmediarelations@hpe.com]

Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20140227/SF73721LOGOhttp://photos.prnewswire.com/prnh/20160301/338978LOGO

Hortonworks, Inc.

Web site: http://www.hortonworks.com/