Verkoop nieuwe personenauto's februari daalt met 15 procent

In februari 2016 zijn in ons land 28.408 nieuwe personenauto's geregistreerd, 15 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar (33.421). Eén en ander blijkt vandaag uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

In januari dit jaar daalden de verkoopcijfers al met ruim 14 procent, wat zich dus in februari in dezelfde orde van grootte herhaalde. Deze verkoopdip laat zich opnieuw logisch verklaren door de verkooprecords in november en december 2015, die werden geboekt onder invloed van per 1-1-2016 wijzigende fiscale bijtellingsregels.

De vijf best verkochte merken in februari 2016 zijn: 1. Peugeot (2.659 stuks/ 9,4% marktaandeel), 2. KIA (2.647/9,3%), 3. Opel (2.080/7,3%), 4. Renault (1.715/6,0%) en 5. Ford (1.617/5,7%).

De vijf best verkochte modellen in februari 2016 zijn: 1. KIA Picanto (1.738 stuks/6,1% marktaandeel), 2. Peugeot 108 (939/3,3%), 3. Hyundai i10 (881/3,1%), 4. Ford Fiesta (548/2,3%) en 5. Toyota Aygo (548/1,9%).

NB: Met ingang van verschijning van deze februaricijfers heeft een verschuiving plaatsgevonden van modellen van het merk Citroën naar het merk DS. Op de totaalcijfers heeft deze verschuiving geen enkele invloed. Voor de berekening van marktaandelen echter wel.

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Mark van Dansik, mobiel 06-2247 6326
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309 of
BOVAG: Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:
Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 1 maart 2016