Problemen op komst voor digitale senior

Bijna driekwart van de senioren die nu online is verwacht de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. Dit blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO waaraan 1.350 Nederlandse senioren deelnamen. Volgens de KBO denkt het overheidsbeleid daar te makkelijk over. Een vangnet blijft nodig.

Uit het onderzoek blijkt dat zelfs ouderen met internet grote problemen verwachten. Bijna driekwart (72%) van de digivaardige senioren verwacht moeite om de internetontwikkelingen bij te benen of heeft dat nu al. Als diensten alleen nog maar via internet en e-mail aangeboden worden komt 47% van de digivaardige senioren ook nog eens echt in serieuze problemen. Dit komt bovenop de 1,2 miljoen internetloze senioren uit eerder onderzoek van de KBO.

De KBO ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. "Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit", zegt Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa. "Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag."
Een van de ondervraagden verwoordt het gevoel van veel senioren: 'Vaak roept een antwoord via een e-mail een nieuwe vraag op, met eindeloze mailwisseling tot gevolg.'

Bij veel gemeenten kan je alleen nog een afspraak maken via internet. De ophaalkalender voor huisvuil staat online, brochures van de overheid moet je downloaden en vrijwel alle informatie over openbaar vervoer staat op internet. Slechts 28% van de online senioren verwacht in de toekomst hier probleemloos mee om te kunnen gaan.

Manon Vanderkaa: "De KBO stimuleert en ondersteunt senioren in hun weg naar digitalisering. Door voorlichting te geven over het gebruik van DigiD, hulp bij de belastingaangifte en hulp bij het internetbankieren. Maar er zit een grens aan wat een grote vereniging kan doen. Overheid en bedrijven moeten rekening houden met de wensen, behoeften en mogelijkheden van de grote en diverse groep oudere Nederlanders."

Geplaatst in:

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Arno Heltzel, persvoorlichter van de Unie KBO. Telefoon 073-6123475 en 06-51295294, e-mail: aheltzel@uniekbo.nl. Via dit emailadres is ook het onderzoeksrapport op te vragen.

Dit onderzoek is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge november- december 2015, via online en telefonische interviews. De resultaten staan in het maartnummer van het ledenmagazine Nestor.

Over de KBO
De KBO is met 190.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland. Wij komen op voor de belangen van senioren. Bijvoorbeeld als het gaat om langer thuis wonen, veiligheid, digitalisering en koopkracht. Daarnaast bieden we onze leden ontmoeting, ondersteuning en aantrekkelijke voordelen. Meer informatie over de KBO: www.kbo.nl

De KBO is met 190.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland.

's-Hertogenbosch