42.000 collectanten in actie voor spelen en bewegen

Van 7 tot en met 12 maart halen 42.000 collectanten van 1.650 verenigingen zoals Scoutinggroepen, sportclubs en speeltuinen geld op met de Jantje Beton Collecte. Uniek aan deze collecte is dat de verenigingen de helft van de opbrengst zelf mogen besteden aan nieuw spelmateriaal, een leuke buitenactiviteit of het opknappen van een speelplek. De andere helft gebruikt Jantje Beton voor projecten die ervoor zorgen dat kinderen in heel Nederland kunnen spelen in hun eigen buurt. Dat is geen overbodige luxe in een tijd waarin 80% van de kinderen te weinig beweegt*.

50% voor de club, 50% voor Jantje Beton

Eén van de 1.650 verenigingen die ieder jaar met de collecte geld inzamelt, is Jongeren- en jeugdvereniging Gabriël uit Oudewater. Vanaf 7 maart komen zij met tientallen vrijwilligers voor de elfde keer in actie met én voor hun jongste leden. Vorig jaar haalden ze daar Euro 1.100,- mee op: een mooi bedrag waarmee ze een geweldig clubkamp hebben kunnen organiseren.

In Rotterdam, Den Haag en Nijmegen collecteren de meeste clubs

Vorig jaar werd meer dan Euro 1,4 miljoen opgehaald voor de clubkas van de verenigingen en de buitenspeelprojecten van Jantje Beton. De drie gemeentes waar het komend jaar de meeste verenigingen collecteren zijn Rotterdam (30 clubs), Den Haag (25 clubs) en Nijmegen (23 clubs). Op www.jantjebeton.nl/collecte/informatie-voor-de-per... is te zien welke verenigingen er allemaal meedoen.

Belang van buitenspelen

Buitenspelen is meer dan alleen leuk: het is noodzakelijk voor kinderen. Juist in een tijd waarin ruim 80% van de kinderen onvoldoende beweegt, houdt buitenspelen hen spelenderwijs in beweging. Kinderen worden er vrolijk en blij van en ze doen belangrijke mentale, motorische en sociale vaardigheden op. Door samen buiten te spelen ontwikkelen kinderen zelfbewustzijn, flexibiliteit en empathie. Bovendien heeft buitenspelen een positief effect op de leerprestaties en het concentratievermogen op school.

Haal het kind naar buiten. Geef aan Jantje Beton.

*Bron: TNO Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2010/2011, publicatiedatum 11 maart 2013.

Fotocredit: Collectanten halen geld op voor hun club én Jantje Beton. FOTOGRAAF: GABY JONGENELEN

Voor meer informatie en interviewverzoeken: Marita Pruijser, Jantje Beton, telefoon 06-212 775 72 of 030 -242 72 65. E-mailen kan via collecte@jantjebeton.nl.
- Welke verenigingen lopen er in uw gemeente de collecte? Kijk op: www.jantjebeton.nl/collecte/informatie-voor-de-per...

- Fotomateriaal en logo's zijn hier te downloaden;
www.jantjebeton.nl/collecte/informatie-voor-de-per...

- Informatie over de projecten van Jantje Beton leest u op:
www.jantjebeton.nl/wat-doen-we

Jantje Beton