Ruim 10% van de Nederlanders vindt virtueel even goed als face-to-face

GfK: Ruim 10% van de Nederlanders vindt virtueel contact net zo goed als face-to-face.

Ruim 1 op de 10 Nederlanders (11%) vindt virtueel contact net zo goed als face-to-face. Bijna een kwart (23%) heeft liever face-to-face contact. Hiermee is Nederland één van de landen samen met de UK, Tsjechië, België, Zweden en Duitsland die het minst virtueel zijn ingesteld.
Nederland wijkt af van het wereldwijde gemiddelde waar juist 23% aangeeft virtueel contact net zo goed te vinden als face-to-face en 15% voorkeur voor face-to-face contact heeft.
Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Virtueel contact komt steeds vaker voor
Via steeds meer kanalen is virtueel contact mogelijk. Of het nu gaat om video conference op het werk, face-time via je smartphone, gesprekken via Facebook en What's App of het ontdekken van andere steden en ontmoetingspunten zoals restaurants en musea met behulp van Google Street view. Of deze manier van communiceren net zo goed is als face-to-face, zijn de meningen over verdeeld.

Minimaal verschil tussen man en vrouw
In Nederland is er nauwelijks verschil tussen man en vrouw. 12% van de mannen en 11% van de vrouwen vindt virtueel contact net zo goed als face-to-face. De meerderheid van mannen (22%) en vrouwen (24%) hebben liever face-to-face in plaats van virtueel contact.

Leeftijdsverschillen
Niet verrassend is het vooral de jongste leeftijdsgroep (15-19 jaar) waarvan 25% virtueel contact net zo goed vindt als face-to-face. Naarmate mensen ouder worden, wordt de voorkeur voor face-to-face steeds sterker. Van de leeftijdsgroep ' 60+' vindt nog maar 6% virtueel contact net zo goed als face-to-face en wil 30% liever face-to-face contact.

Landenvergelijk
In Brazilië en Turkije vindt ruim een derde (34%) van de bevolking dat virtuele interactie net zo goed kan als face-to-face contact. Van de top 5 landen die geen voorkeur hebben voor face-to-face, volgen Mexico (28%), China (27%) en daarna Rusland (24%).

Bijlage
Infographic Resultaten internationaal
Infographic Landen vergelijk
Infographic Resultaten Nederland
Volledig onderzoeksrapport

Over het Onderzoek
GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder 27.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 22 landen (Nederland n=1.001). Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een 7-puntsschaal, waarbij 1 & 2 staat voor 'zeer mee oneens' en ' mee oneens' en 6 & 7 als ' zeer mee eens' en 'mee eens'. De vraagstelling in het onderzoek luidt: " Virtuele interactie met personen en locaties kan net zo goed als face-to-face contact".

Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2015 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Zweden, Turkije, Engeland en Amerika.

Geplaatst in:

Nynke Herder
nynke.herder@gfk.com
tel: 06-34930215 / 035-6258 443

GfK

plaats:
Hilversum
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234