Helft medewerkers heeft andere droombaan

Soms moet je geluk hebben, soms dwing je geluk af. Beide waar, afhankelijk van de bril waardoor je geluk bekijkt. Als we geluk in het werk bekijken dan blijkt dat de helft van de medewerkers een andere droombaan heeft. Dit blijkt uit het geluksonderzoek dat Schouten & Nelissen tussen 1 januari en half februari 2016 afnam onder ruim 1100 respondenten. In het onderzoek geeft 64% van de respondenten aan in het algemeen gelukkig te zijn. Medewerkers die actief eigen regie nemen om hun baan aan te laten sluiten op hun eigen vaardigheden, interesses en talenten zijn gelukkiger dan collega's die dit niet doen. Daarnaast speelt het bewust afstand nemen van het werk een belangrijke rol in balans en geluk.

Gelukkig dankzij je werk of ondanks je werk?
Uit het onderzoek blijkt dat 1 op de 5 respondenten maar moeilijk het werk kan loslaten en hierdoor thuis minder kan ontspannen en genieten van de andere mooie dingen die het leven te bieden heeft. Mensen die thuis niet piekeren over het werk zijn gelukkiger (70% gelukkig) dan mensen die dit wel doen (40% gelukkig). Andersom geldt dat mensen die zich op het werk niet kunnen concentreren door hun thuissituatie minder gelukkig zijn (33% gelukkig) dan mensen die een stabiele thuissituatie ervaren (69% gelukkig).

Helft van respondenten heeft andere droombaan
De mate waarin een baan aansluit op je wensen, verlangens en behoeften is bepalend voor het werken vanuit passie en energie. Als de fit optimaal is zou je kunnen zeggen dat je met je baan je werkgerelateerde dromen waar kunt maken. In het onderzoek geeft 42% aan dat zij een goede aansluiting ervaart. Daar staat tegenover dat ook 40% aangeeft geen vervulling van de persoonlijke wensen en behoeften in het werk ervaren. Voor ruim de helft van alle respondenten (52%) is hun huidige baan niet het werk dat ze diep van binnen eigenlijk zouden willen doen.

Medewerker en werkgever kunnen sturen op geluk
Jessica van Wingerden, directeur Research bij Schouten & Nelissen onderschrijft het belang van eigen regie en bewust afstand nemen van het werk in het sturen op geluk: 'Voor werkgevers is het belangrijk om eigen regie van medewerkers te stimuleren en te activeren, maar tegelijkertijd ook het goede voorbeeld te geven.' Een voorbeeld is het ontoegankelijk maken van zakelijke email en intranet in het weekend of tijdens vakanties, zoals steeds meer multinationals doen. Voor werknemers, maar ook voor zzp'ers geldt dat zij juist in deze tijd, waarin het werk continu en steeds sneller verandert, regie nemen in het werk en aansluiting houden om gelukkig en toekomstbestendig te zijn. Van Wingerden: 'Een belangrijk aandachtspunt is de aansluiting van de baan op je capaciteiten, wensen en behoeften. Want als je eigen regie neemt, hoe kun je dat dan zo doen dat deze aansluiting goed blijft of wellicht nog beter wordt? En wat doe je bewust om in balans te blijven? Zet je de email of je telefoon ook wel eens een avond bewust op stil of uit? Toets als professional regelmatig wat je in je werk nodig hebt en zelf kunt ondernemen om die droombaan werkelijkheid te laten worden.'

Over Schouten & Nelissen
Schouten & Nelissen is marktleider op het gebied van ontwikkeling van individuen, teams en organisaties. Het familiebedrijf, opgericht door Jan Schouten in 1980, heeft 35 jaar ervaring in persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling, leiderschapsontwikkeling en organisatieontwikkeling. Met het internationale label Schouten Global is de organisatie wereldwijd actief in meer dan 50 landen en heeft zij naast het hoofdkantoor in Zaltbommel vestigingen in onder andere China, Duitsland, Rusland, België en Polen. Op het hoofdkantoor werken circa 350 professionals, daarnaast beschikt Schouten Global over een internationaal netwerk van meer dan 700 zeer ervaren trainers, coaches en consultants.

Geplaatst in:

Voor een toelichting of een infographic kunt u contact opnemen met Jorrit de Jong, woordvoerder Schouten & Nelissen, T. 06 - 14 35 960 7, E.jorrit.djong@sn.nl

Schouten & Nelissen

Zaltbommel