Google steunt kindernieuwsdienst ANP en WizeNoze

Het ANP en WizeNoze gaan een digitale nieuwsdienst voor kinderen opzetten. Google heeft besloten dit project te steunen met geld uit een speciaal fonds dat het bedrijf heeft opgezet voor innovatieve mediaprojecten, het zogeheten Digital News Initiative.

Persbureau ANP en start-up WizeNoze willen met dit project nieuwsberichten toegankelijk maken voor jonge lezers. Dat doen ze onder andere door een selectie van ANP-nieuwsberichten met de innovatieve technologie van WizeNoze in meerdere leesniveaus om te zetten. Kinderen van 9 tot 12 en van 13 tot 15 jaar krijgen hierdoor nieuws te lezen dat is afgestemd op hun eigen leesniveau.

Diane Janknegt, oprichter van WizeNoze : "Het vinden van begrijpelijke informatie op internet is voor kinderen veel te moeilijk. Dat kan echt veel beter. Daarom lanceerden wij in september al JouwZoekmachine.nl, waarin ze kunnen zoeken op hun eigen leesniveau. Maar veel informatie ontbreekt nog. Het is fantastisch dat wij samen met het ANP nu begrijpelijk nieuws voor kinderen gaan aanbieden."

Het ANP gaat de kindernieuwsfeeds als een aparte dienst aanbieden aan z'n klanten. De feeds bevatten het belangrijkste nieuws en de belangrijkste beelden en zijn 'fit to publish' in apps en op websites. Media kunnen op deze manier begrijpelijke content bieden voor verschillende kinderdoelgroepen.

Guido van Nispen, CEO van het ANP: 'Dit project past naadloos in onze strategie om op alle fronten te innoveren en daarbij slim gebruik te maken van de technologische mogelijkheden. Het zijn vooral onze klanten die hiervan profiteren, doordat wij dit soort diensten met een schaalvoordeel kunnen organiseren en daardoor de kosten drastisch beperken.'

Johan Groeneveld, de managing editor van het ANP: 'Wij verheugen ons zeer op deze nieuwe tak in onze nieuwsvoorziening. De ANP-redacties bedienen al een scala aan verschillende doelgroepen en daar komt nu dus een inspirerende doelgroep bij: kinderen. Het spreekt vanzelf dat we kinderen uit de verschillende leeftijdsgroepen een rol gaan geven bij het bepalen van de redactieformule van de kidsfeeds.'

Geplaatst in:

Over het ANP
Het ANP is het grootste onafhankelijke persbureau van Nederland.
Jaarlijks levert het ANP meer dan honderdduizenden nieuwsberichten, foto's, video's en informatiediensten aan mediabedrijven, het bedrijfsleven, de overheid en non-profits. In een wereld waar het aanbod van nieuws sterk groeit, staat bij het ANP de snelheid, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van de nieuwsvoorziening voorop.

Voor meer informatie:
ANP
Henny Engberts, telefoon +31 70 4141103 (direct)
henny.engberts@anp.nl

Over WizeNoze
Kinderen zoeken al vanaf jonge leeftijd op internet, maar lang niet alle informatie die ze vinden is geschikt. WizeNoze heeft de ambitie om het Internet beter te maken voor kinderen. Niet alleen veiliger, maar vooral ook geschikter door de resultaten op leesniveau te tonen. WizeNoze ontwikkelt technologie die gebaseerd is op jarenlang academisch onderzoek naar het zoekgedrag van kinderen op internet. De introductie van JouwZoekmachine.nl is daar het resultaat van. Bedrijven en organisaties kunnen deze technologie inzetten om op leesniveau te schrijven en zoeken op hun eigen website op leesniveau aan te bieden.

Meer informatie:
E-mail: diane@wizenoze.com