Brexit: Nederlandse export -4,3%

Besluiten de Britten 23 juni om de EU daadwerkelijk de rug toe te keren? Dan krijgt Nederland rake klappen. Volgens de researchafdeling van Euler Hermes bedraagt het exportverlies voor Nederland -4,3%. Binnen de EU wordt alleen Duitsland zwaarder getroffen met een exportverlies van 6,1%.

Volgens de researchdesk komt 60% van het totale exportverlies op het bord van vier landen: Duitsland, Frankrijk, Ierland en Nederland. De sectoren die het meest te lijden hebben van een eventuele Brexit zijn Finance, Automotive, Machinery & Equipment, Chemie, AgriFood, Textiel en Energie.

Brexit heeft grote impact op Nederland
Volgens Johan Geeroms, Senior Risk Manager Euler Hermes Nederland zijn de gevolgen voor Nederland groot. "De Nederlandse economie is sterk verbonden met de Britse economie. Na Duitsland is het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste handelspartner van Nederland." Een Brexit pakt volgens Geeroms op een breed fronten nadelig uit. "Het leidt tot allerlei beperkingen in het vrije verkeer van kapitaal, goederen, diensten en personen. Denk aan invoertarieven en douaneformaliteiten. Ook vallen financieringskosten hoger uit." Geeroms voorziet dat London als een van 's werelds belangrijkste financiële centra fors aan belang zal inboeten. Het belang van het Britse pond als referentiemunt zal verminderen ten opzichte van de Amerikaanse dollar, yen en euro, met desinvesteringen als gevolg.

Voordeel lager pond: Nederland importeert goedkoper
Geeroms ziet wel een klein lichtpuntje. Hij wijst op de valuta-gevolgen. "Nu al staat het pond op het laagste niveau sinds 2009. Een Brexit zal deze daling alleen maar versterken. Goederen die Nederland invoert vanuit de UK worden hierdoor goedkoper." In 2014 bedroeg de import 25,4 miljard euro.

Euler Hermes verwacht dat Groot-Brittannië in de eerste vier jaar na de Brexit 240 miljard pond aan investeringen misloopt. Het Verenigd Koninkrijk zou minstens tien jaar nodig hebben om de klap van een Brexit op te vangen.

Geplaatst in:

Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65
sabine.weppner@eulerhermes.com

----------------------------------------------------
Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 6400 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2015 een omzet van Euro2.6 miljard geboekt.

Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2015 in totaal Euro890 miljard transacties beschermd.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van Allianz, is genoteerd aan NYSE Euronext Parijs. Euler Hermes heeft een AA- rating van Standard & Poor's en Dagong Europe.

Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words "may", "will", "should", "expects", "plans", "intends", "anticipates", "believes", "estimates", "predicts", "potential", or "continue" and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Euler Hermes Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, and including market volatility, liquidity and credit events (iii) the frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes and including the development of loss expenses, (iv) persistency levels, (v) the extent of credit defaults, (vi) interest rate levels, (vii) currency exchange rates including the Euro/U.S. Dollar exchange rate, (viii) changing levels of competition, (ix) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (x) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xi) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xii) reorganization measures, and (xiii) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The company assumes no obligation to update any forward-looking statement.

Euler Hermes

's-Hertogenbosch