Tanja E. J. Vos benoemd tot hoogleraar Software Engineering

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. Tanja E. J. Vos benoemd tot hoogleraar Software Engineering. Deze benoeming bij de faculteit Management, Science & Technology heeft een omvang van 0,7 fte en een looptijd van vijf jaar. De benoeming is ingegaan per 1 januari 2016.

De wetenschapsgroep Informatica
De wetenschapsgroep Informatica wordt hiermee uitgebreid tot een twintigtal onderzoekers waaronder nu vier hoogleraren. Zij doen onderzoek ten behoeve van de programma's van de faculteit Management, Science & Technology: In het programma Innovation gaat de aandacht uit naar de ontwikkeling van ict-technologieën. In het programma Learning wordt onderzoek verricht naar ict-toepassingen die leren ondersteunen, zoals automatische feedback, virtuele laboratoria en vakdidactiek van de Informatica. In het programma Resilience wordt onderzoek verricht naar betrouwbare systemen met aandacht voor zowel correctheid in ontwerp en uitvoering van IT systemen als voor security en privacy aspecten daarvan.

Hoogleraar Software Engineering
Prof. dr. Tanja Vos draagt vanuit haar leerstoel Software Engineering bij aan deze programma's door de verdere uitbouw van onderzoek en op het gebied van Software Engineering, met name software testen, en de ontwikkeling van cursussen en projecten. Tanja zal studenten in de volle breedte begeleiden in hun onderzoek naar software kwaliteit en testen. Met name het testen van interfaces, security en Internet of Things (IoT) devices en het toepassen van zoekgebaseerde oplossingen tijdens het automatiseren van het testen.

Over Tanja Vos
Prof. dr. Tanja Vos (Hilversum, 1971) studeerde in 1995 af in Informatica aan de Universiteit Utrecht. In 2000 promoveerde zij aan dezelfde universiteit in Computer Science. Na verder postdoctoraal onderzoek aan de Universiteit van Cambridge verhuisde zij in 2001 naar Spanje. Daar combineerde zij onderzoek en onderwijsgevende taken aan de Universidad Politecnica de Valencia (UPV), waar zij in 2011 werd benoemd tot Associate Professor. Haar onderzoek richt zich op software kwaliteit en testen, en zij is hoofd van het Software Testing and Quality onderzoeksteam van de vakgroep computer en informatie systemen van de UPV. Ook werkt zij nauw samen met bedrijven en houdt zich actief bezig met test technology transfer van onderzoeksresultaten naar het bedrijfsleven via de European Software Testing Innovation Alliance die zij in 2014 heeft opgezet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Astrid Bastings, communicatieadviseur aan de Open Universiteit, tel. 045-5762999 (ma, di, do) of e-mail astrid.bastings@ou.nl.
Algemene informatie over de Open Universiteit staat op www.ou.nl.

Open Universiteit

Heerlen