De schoonmaakbranche geeft gehoor aan oproep CNV

197 schoonmakers dreigen door het faillissement van V&D hun baan te verliezen. Om dat te voorkomen riep Jan Kampherbeek (CNV vakmensen) vandaag de schoonmaakbranche op dit dreigende ontslag te voorkomen. OSB heeft de oproep gehoord. Voorzitter Piet Adema heeft contact opgenomen met de vijf grote schoonmaakbedrijven - Asito, CSU, Facilicom, Hago en ISS Nederland. Hij heeft gevraagd of zij bereid zijn te helpen voor deze grote groep schoonmakers een nieuwe baan te vinden. Al deze bedrijven hebben direct medewerking toegezegd. Dit betekent dat voor de schoonmakers die nu werkloos dreigen te worden, gezocht wordt naar nieuwe werkplekken. OSB gaat snel met de schoonmaakbedrijven en de vakbonden om tafel om de mogelijkheden te bespreken.

Ook aandacht voor glazenwassers
Naast de schoonmakers vraagt OSB aandacht voor de glazenwassers van de V&D panden. Ook onder deze werknemers dreigen ontslagen te vallen. De glazenwassersbedrijven, die vaak in onderaanneming werken, raken door het faillissement van de warenhuisketen ook werk kwijt.

Piet Adema, voorzitter OSB: "We hebben helaas geen banen voor alle V&D medewerkers, maar ik ben blij dat we de schoonmakers kunnen helpen. De oproep die CNV heeft gedaan om een oplossing te vinden voor het dreigende ontslag van deze mensen verdient steun. Door als branche met de schoonmaakbedrijven en de vakbonden op te trekken, verwacht ik dat we deze mensen aan het werk kunnen houden. Ik ben zeer content dat Asito, CSU, Facilicom, Hago en ISS Nederland direct medewerking hebben toegezegd. Andere schoonmaakbedrijven roep ik ook op om te helpen. We gaan snel met de vakbonden aan tafel."

Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen (waaronder hotels), glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105