Spelenderwijs leren, óók bij de kleuters

De Monitor, een programma van KRO-NCRV, slaat in haar uitzending van zondag 21 februari alarm over het huidige onderwijs aan kleuters. Kinderen moeten op té jonge leeftijd al teveel presteren en te schools leren, aldus kleuterleerkrachten die het oneens zijn met deze gang van zaken. In de uitzending komen ook de kleutermethodes aan bod. De methodes sluiten niet aan bij de ontwikkeling van jonge kinderen en zijn volgens sommige kleuterleerkrachten te schools.

Spel: de beste ontwikkelingskansen
Spel is het belangrijkste middel voor jonge kinderen om te leren, dat is al heel lang bekend. Ontwikkelingspsychologen en pedagogen, zoals Vygotsky (1896-1934), benadrukten dit al lang geleden. Vygotsky spreekt van spel zelfs als leidende activiteit in de peuter- en kleuterperiode; jonge kinderen houden van spelen, maar ze moeten ook spelen, omdat spel de beste ontwikkelingskansen biedt (Brouwers, 2010). Bij intense, betrokken spelactiviteiten zijn kinderen bezig op de toppen van hun kunnen. Op dat moment ontwikkelen kinderen zich en leren zij.

Activiteiten met een spelkarakter zijn dus erg belangrijk voor kleuters. Is spel inderdaad het ondergeschoven kindje geworden? Graag geeft de CED-Groep, ontwikkelaar en uitgever van kleuterprogramma Sil op school (www.silopschool.nl) kleuterleerkrachten materiaal in handen om hun leerlingen op een andere manier te stimuleren. Sil op school is een relatief nieuw programma voor kleuters, met spelactiviteiten als basis en thema's die aansluiten bij de wereld van kleuters. De thema's worden acht keer per jaar nieuw ontwikkeld, en zijn dus altijd actueel. Denk bijvoorbeeld aan 'Sil en de beestenboel', of 'De kleine Rembrandt'.

Spel is de basis van Sil op school
Als ontwikkelaar van Sil op school vinden we het begeleiden van het (doen alsof)- spel het allerbelangrijkste. Dit spel moet een kindeigen, plezierige, open en actieve bezigheid zijn en blijven. Bij Sil vindt u dan ook geen werk- en oefenbladen die leerlingen moeten invullen. De rol van de leerkracht bij het spelen is erg belangrijk. Kinderen laten spelen en hierbij begeleiding bieden, zodat zij verder komen in hun spel, daar gaat het bij Sil op school om. In de activiteiten staat telkens beschreven hoe de leerkracht de kinderen kan begeleiden bij hun spel, zodat er ondertussen ook wordt gewerkt aan ontwikkelingsdoelen. Hierbij werken we volgens het principe van Verkennen, Verbinden en Verrijken; een aanpak om spel te ondersteunen en te stimuleren (de Haan, 2012).

Sil op school biedt kleuterleerkrachten houvast én vrijheid door de vele uitgewerkte activiteiten en spelsuggesties. Sil op school is een kleuterprogramma waar leerkrachten wel blij van worden, het motiveer de leerkracht en de leerlingen en laat kleuters echt spelen.
Het is aan de leerkrachten om de methode te volgen of om een passende keuze te maken uit het rijke aanbod. De leerkracht begeleidt het spel en speelt mee.

Geplaatst in:

Wilt u meer weten over Sil op school? Neem contact op met Liesbeth Delgijer (Uitgeverij, CED-Groep, l.delgijer@cedgroep.nl, 06-51508801) of kijk op www.silopschool.nl.

CED Groep

plaats:
Rotterdam
website:
http://www.cedgroep.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234