Vraagtekens bij keurmerk cadeaukaart zonder EGI-waarborg

YourGift: zonder saldogarantie is consument bij faillissement uitgever alsnog geld kwijt

Amsterdam, 18 februari 2016 - Door het instellen van een nieuw keurmerk zijn cadeaukaarten in Nederland minimaal drie jaar geldig geworden en is er een geschillencommissie gekomen die klachten van consumenten behandelt. Maar als uitgevers van cadeaubonnen failliet gaan, zoals laatst V&D, is de consument nog steeds zijn geld kwijt en is de kaart niet meer te verzilveren. Daarom zijn cadeaukaarten en giftcards pas echt betrouwbaar als ze een EGI-waarborg hebben. Dan wordt bij faillissement het tegoed alsnog uitgekeerd.

Dat stelt cadeaukaarten uitgever YourGift Cards in een reactie op de bekendmaking van het nieuwe keurmerk, dat deze week volop in het nieuws was. Hiermee wil de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten - waar zes partijen bij betrokken zijn, waaronder VVV Nederland in een voortrekkersrol - de eisen op het gebied van geldigheid en betrouwbaarheid verbeteren. ,,Maar als een bij het keurmerk aangesloten partij failliet zou gaan, zijn ook deze cadeaukaarten niet meer te verzilveren of te besteden bij de aangesloten winkels en bedrijven," zegt Toon van Dooijeweerd van YourGift Cards.

Dat zo'n situatie niet ondenkbeeldig is, bewijst het faillissement van V&D, dat eind vorig jaar werd uitgesproken. ,,Naar schatting staat er nog een kleine 10 miljoen euro aan V&D cadeaubonnen uit die op dit moment niets meer waard zijn. De giftcard branche is booming business maar met steeds meer failliete en in surseance verkerende bedrijven, slaat ook de twijfel toe bij de consument. Die vraagt zich af: is mijn giftcard nog wel geldig? Daarom zetten wij grote vraagtekens bij het nieuw opgerichte keurmerk als het gaat om de garantie voor de consument," aldus Van Dooijeweerd.

YourGift sluit zich aan bij de gestelde kwaliteitsnormen van het nieuwe keurmerk. Maar dat biedt nog steeds geen 100 procent garantie voor de consument. Een waarborg van EGI (Elektronische Geld Instelling) doet dat wel. Dat biedt te allen tijden een saldogarantie op de cadeaukaart, ook bij faillissement van de uitgevende instelling van cadeaukaarten. YourGift Cards is een van de weinige uitgevers van cadeaukaarten die aangesloten zijn bij een EGI-vergunning verlenende partij met een Europees paspoort, in dit geval Ingenico Financial Solutions NV. Zij vallen onder toezicht van de Belgische Nationale Bank. Dit betekent dat alle gelden van de consument worden gesepareerd naar de EGI instelling, die hierop 100 procent garantie afgeeft. Zelfs als alle consumenten tegelijk hun cadeaukaart verzilveren is het tegoed direct opvraagbaar. Zo zorgt het EGI ervoor dat alle gelden op de giftcards gegarandeerd zijn en veiliggesteld voor de bezitters. Dus mocht YourGift Cards failliet gaan, dan kan de consument de tegoeden op de YourGift Card door de EGI instelling uit laten keren.

,,Een cadeaukaart met EGI-waarborg houdt altijd zijn waarde. Alle gecertificeerde giftcards die in omloop zijn, kunnen in alle omstandigheden volledig worden uitgekeerd," stelt Van Dooijeweerd. ,,Daarom moet saldogarantie in de giftcardbranche voorop staan. Een keurmerk is prima, maar een EGI-waarborg biedt meer garanties voor de consument. En juist dit brengt rust voor de consument met een giftcard."

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Toon van Dooijeweerd
Van YourGift Cards, Tel: 020-527 00 02, e-mail: toon@yourgift.com.

YourGift Cards