Nederlands kunstgrassysteem voor hypermodern Amerikaans stadion

www.greenfields-kunstgras.nl

Genemuiden, donderdag 18 februari 2016

Twee Amerikaanse profclubs spelen vanaf volgend jaar in één stadion op een kunstgrasveld van Nederlandse origine. Het GreenFields® MX veld wordt aangelegd in het splinternieuwe Mercedes-Benz stadion in Atlanta, Georgia, VS. Dit geweven veldtype is oorspronkelijk ontwikkeld in de productielocaties van materiaaltechnologieconcern TenCate in Nijverdal voor dochteronderneming GreenFields. Het topveld voor het stadion in Atlanta zal worden geproduceerd in de Amerikaanse productielocaties van TenCate in Dayton, Tennessee. Het hypermoderne Mercedes-Benz stadion is vanaf 2017 de thuisbasis van het American football- team de Atlanta Falcons en van Atlanta United, het nieuwe voetbalteam in de Major League. Dergelijke geweven kunstgrasvelden van GreenFields liggen al in de stadions van elf Nederlandse profclubs in de eredivisie en Jupiler League en bij tal van amateurverenigingen in binnen- en buitenland.

Leverancier GreenFields in de VS en AMB Sports & Entertainment kondigen donderdagmiddag 18 februari 2016 in Atlanta hun samenwerking aan voor de installatie van het innovatieve, geweven GreenFields® MX kunstgrassysteem op 3-STAR-niveau. ,,In dit gloednieuwe stadion in Atlanta willen wij in alle opzichten het verschil maken", aldus topman Rich McKay van de Atlanta Falcons. ,,Daarom hebben we GreenFields gevraagd een kunstgrasveld te installeren dat niet alleen het beste ter wereld is voor beroepsvoetbal en American football, maar dat ook nog eens zo duurzaam is dat het jarenlang zijn topkwaliteit behoudt. GreenFields heeft voor ons een veld van wereldklasse gemaakt dat voor de spelers in de National Football League en de Major League het meest sportveilig is."

Sporters staan centraal
Directeur Guido Vliegen van GreenFields in de Verenigde Staten van Amerika: ,,Alles wat we doen, wordt gestuurd door onderzoek en ontwikkeling. Daarin staan de sporters als eindgebruikers centraal. Na vele testen hebben we een veelzijdig systeem ontwikkeld dat voor voetbal en American football verhoogde prestaties en sportveiligheid biedt."

Het GreenFields® MX 3-STAR kunstgrassysteem is het eerste ter wereld dat voldoet aan de keuringseisen van het testprogramma van de National Football league (NFL). Het NLF-BEAST testproces bootst de krachten op de onderbenen van een atleet na en test hoe het oppervlak onder zijn voeten bijdraagt aan optimale prestaties en eventueel optredende blessures verklaart. ,,Het GreenFields® MX-veld dat in het Mercedes-Benz stadion wordt geïnstalleerd, gedraagt zich als een natuurlijk grasveld'', concludeert dr. Richard Kent van de Universiteit van Virginia na laboratoriumtesten. Testen volgens de strenge protocollen van FIFA bevestigen dat.

In Nederland zijn tal van profclubs de afgelopen jaren in hun stadion of op de trainingslocatie overgeschakeld op GreenFields® MX kunstgrassystemen. Als eerste was dat Heracles Almelo. Daarop volgden PEC Zwolle, FC Den Bosch, Helmond Sport, S.B.V Excelsior, RKC Waalwijk, Roda JC Kerkrade, PSV Eindhoven, FC Volendam, ADO Den Haag en Sparta Rotterdam, plus tal van amateurverenigingen en profclubs in binnen- en buitenland.

'Een veld naar mijn hart'
Trainer John Stegeman van Heracles Almelo licht toe: "Deze GreenFields® MX mat is in 2012 geïnstalleerd. Omdat het geweven is, heeft het veld bepaalde eigenschappen. Het is heel erg prettig omdat het dicht bij een natuurgrasveld komt. Daarnaast heeft de mat pollen met kunstgrasvezels, wat weer gemakkelijk is voor de speeltechniek. Spelers kunnen met hun voet goed onder de bal komen, waardoor het veld benaderbaar is. Het is ook een snel veld, zodat ons positiespel prima tot uitdrukking komt. Het is een veld naar mijn hart".

Volledig recyclebaar
GreenFields® MX is een 100% recyclebaar veld, dat qua beleving vergelijkbaar is met het spelen op natuurgras. Het veld heeft geen vleug en vermindert de schittering van het oppervlak, waardoor het een natuurlijke uitstraling heeft. De mat wordt geweven op basis van de gepatenteerde 3D-weeftechnologie van TenCate, die ervoor zorgt dat de kunstgrasvezels - in wisselende samenstelling, lengte en structuur - rechtop staan en natuurgras beter imiteren qua bespeelbaarheid op het hoogste niveau.

Noot voor de redactie:

Gratis en rechtenvrij beeldmateriaal is beschikbaar via www.presslink.nl/greenfieldsmx

Link naar website GreenFields: http://www.greenfields-kunstgras.nl/nieuws/nederla...

De video met het interview met John Stegeman van Heracles Almelo, alsook digitale foto's, video's en infographics zijn op aanvraag beschikbaar via media@tencate.com

Voor media-informatie kunt u contact opnemen met:
GreenFields BV
Jaap de Carpentier Wolf, woordvoerder
Telefoon: +31 (0)6 233 173 52
E-mail: media@tencate.com
Internet: www.greenfields-kunstgras.nl

GreenFields is innovatief leider voor kunstgrassystemen en de houder van credentials met tal van professionele sportorganisaties wereldwijd, waaronder de Amerikaanse Lacrosse, FIFA, Wereld Rugby en FIH. GreenFields heeft meer kunstgrassystemen voor FIFA ontworpen en geïnstalleerd dan welk ander bedrijf en beschikt over meer dan 3.000 sportveldinstallaties wereldwijd.

Mercedes-Benz Stadion in Atlanta, Georgia, VS
Na de voltooiing in 2017 zal deze sport- en evenementenvoorziening van topniveau de thuisbasis zijn van de Atlanta Falcons in de National Football League (American football) en Atlanta United in de Major League Soccer (voetbal). Het multifunctionele stadion zal ook onderdak bieden aan andere grote sport- en entertainmentevenementen, met inbegrip van de NCAA Men's Final Four in 2020. AMB Sports & Entertainment werkt samen met Premier Partners in het partnerschap met GreenFields.
www.mercedesbenzstadium.com

GreenFields BV