Kinderombudsman: Neem klachten van opgesloten jongeren serieus

Instellingen voor gesloten jeugdhulp en justitiële jeugdinrichtingen moeten de klachten van jongeren serieuzer nemen, zo blijkt uit het onderzoek van de Kinderombudsman "Neem mij(n klacht) serieus". Het komt met enige regelmaat voor dat de groepsleiding - uit angst voor zijn eigen positie - probeert jongeren te weerhouden van het indienen van een klacht door het bieden van drinken, eten, verlof, geld of andere materiele zaken. Aan de andere kant grijpen jongeren het indienen van een klacht soms aan om de groepsleiding te pesten of een vergoeding te krijgen.

Een rechter kan bepalen dat jongeren in een gesloten setting moeten worden geplaatst, bijvoorbeeld in een instelling voor gesloten jeugdhulp of in een justitiële jeugdinrichting. Jongeren in zo'n omgeving zijn extra kwetsbaar. Volgens het VN Kinderrechtenverdrag hebben zij dan ook recht op extra bescherming. Hierbij hoort ook de mogelijkheid om een klacht in te dienen als zij vinden dat hun rechten worden geschonden. De Kinderombudsman heeft met veel jongeren hierover gesproken: "Ik wil niet omgekocht worden, ik wil dat er serieus naar mijn zaak wordt gekeken," aldus een van deze jongeren.

De klachten van jongeren in een gesloten setting gaan vaak over alledaagse dingen: "In verband met een begrafenis van een groepsleider moesten alle jongeren op hun kamer blijven. Dat mag niet volgens de regels. Deze jongeren dienden een klacht in. Bij de ene groep werden de jongeren gecompenseerd met chips en cola. Bij de andere groep werd gezegd dat het indienen van een klacht 'respectloos' was," aldus een van de geïnterviewde jongeren.

10 regels
De Kinderombudsman concludeert dat in sommige instellingen de procedure op essentiële punten kan worden verbeterd. Om instellingen een handreiking te bieden heeft de Kinderombudsman tien regels en nadere aanbevelingen opgesteld om een goede klachtenprocedure te borgen. Hierin staat dat jongeren beter moeten worden geïnformeerd over de klachtenprocedure en hoe ze kunnen klagen. Ook staat in deze regels dat er geen beperkingen mogen worden gesteld: jongeren bepalen zelf waarover zij klagen. Daarnaast staat er dat klachten niet moeten worden behandeld door een groepsleider, maar door een onafhankelijk persoon. Tot slot signaleert de Kinderombudsman dat de klachten sneller moet worden afgehandeld. Soms duurt het zo lang dat jongeren de instelling inmiddels hebben verlaten.

De tien regels worden verspreid aan de instellingen, ook verspreidt de Kinderombudsman een brochure voor jongeren in een gesloten setting om hen voor te lichten. Jongeren, die niet tevreden zijn over de wijze waarop een instelling hun klacht afhandelt, kunnen contact opnemen met de Kinderombudsman.

Aanleiding voor het onderzoek van de Kinderombudsman naar de klachtenprocedure in instellingen was het verhaal van een meisje dat enige tijd in een instelling voor gesloten jeugdhulp verbleef. Ze wilde een klacht indienen over een van de medewerkers van de instelling. Deze medewerker probeerde het meisje hiervan te weerhouden door haar geld en een cadeaubon te bieden. Het meisje voelde zich enorm onder druk gezet en heeft dit gemeld bij de Kinderombudsman.

Op maandag 16 februari wordt in Brussel een internationale conferentie gehouden over de rechten van kinderen achter de tralies. Het gaat hier om de mensenrechten van kinderen die van hun vrijheid zijn beroofd en het belang van het verbeteren van het toezicht hierop. De Kinderombudsman wil met zijn rapport bijdragen aan het verbeteren van de Nederlandse situatie.

De Nationale Ombudsman/ De kinderombudsman

plaats:
Den Haag
website:
http://www.nationaleombudsman.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234