Zweedse kroonprinses Victoria reikt eerste Global Change Award uit

Op 10 februari heeft de HKH kroonprinses Victoria van Zweden de prijzen uitgereikt aan de winnaars van de eerste Global Change Award, een jaarlijkse innovatie wedstrijd op het gebied van circulaire mode. Deze uitdaging is in het leven geroepen door de non-profit organisatie H&M Conscious Foundation. De meeste stemmen en een bedrag van Euro 300.000 ging naar het Finse team met de innovatie 'Textielafval vernieuwen - van afgedankt katoen naar nieuw textiel'. Om de verandering naar een circulaire mode-industrie te versnellen, heeft de Foundation nu een Global Change Award-netwerk opgericht, een open-source database voor innovatie.

Er kon van 1 tot 7 februari online worden gestemd en dit zijn de resultaten:

- € 300.000: Textielafval vernieuwen - van afgedankt katoen naar nieuw textiel. Team o.l.v. Michael Hummel, Finland (31% van de stemmen)
- € 250.000: De polyestervreter - microben gebruiken om polyesterafval te recyclen. Team o.l.v. Akshay Sethi, VS (22% van de stemmen)
- € 150.000: Een online markt voor textielresten - een marktplaats voor industriële upcycling van restmateriaal. Team o.l.v. Ann Runnel, Estland (18% van de stemmen)
- € 150.000: 100 procent citrus - nieuw textiel maken uit de bijproducten van citrusvruchtensap. Team o.l.v. Enrica Arena, Italië (15% van de stemmen)
- € 150.000:Textielvezels onder water kweken - algen gebruiken om textiel te produceren. Innovator: Tjeerd Veenhoven, Nederland (14% van de stemmen)

"Met deze prestigieuze prijs kunnen we onze technologie dichter naar een industrieel haalbaar niveau te tillen. We zullen ons nu richten op de verdere ontwikkeling van technische details, in het bijzonder op het herwinnen van het oplosmiddel, om het economische concurrentievermogen en volledige milieuvriendelijkheid van ons proces te garanderen," zegt Michael Hummel, woordvoerder van het Finse team achter de innovatie 'textielafval vernieuwen - van afgedankt katoen naar nieuw textiel'.

De Foundation is geïnspireerd geraakt door de vele reacties vanuit de hele wereld en lanceert nu het Global Change Award-netwerk, een openbare digitale omgeving waar teams en ideeën kunnen groeien.

"Aan het eind van de wedstrijdperiode hadden we duizenden geweldige ideeën verzameld. Dus besloten we het Global Change Award netwerk op te richten. Je kunt het zien als een website waar mensen en ideeën aan elkaar worden gekoppeld, waar innovators hun ideeën presenteren, feedback krijgen, contacten leggen en waar investeerders wellicht hun nieuwe gouden idee vinden. Simpelweg een digitale broeikas voor innovatieve ideeën", zegt Karl-Johan Persson, directielid van H&M Conscious Foundation en directeur van H&M.

De uitreikingsceremonie op 10 februari betekent het begin van een innovatie accelerator van een jaar, mogelijk gemaakt door H&M Conscious Foundation, Accenture en KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, Zweden. Het programma helpt de winnaars om hun ideeën te ontwikkelen. Drie belangrijke speerpunten zijn: circulaire economie, innovatie en verbinding met de mode-industrie.

"Het innovatieniveau dat we tijdens deze challenge hebben gezien, is zeer inspirerend. We hopen de strategische bedrijfsgroei van de vijf Global Change Award winnaars te vergroten door ze te begeleiden en te coachen tijdens de Innovation Accelerator, zodat ze hun ideeën verder kunnen uitwerken", zegt Jennie Perzon Strategy Program Lead, Accenture.

"Voor KTH betekent het een noodzaak en een voorrecht om partner van Global Change Award te zijn, omdat ons enorme uitdagingen op het gebied van milieu staan te wachten. Dit doel ondersteunen en werken aan een betere toekomst is de juiste koers voor KTH. We zijn gemotiveerd om met het Accelerator-programma te beginnen en kunnen niet wachten om de vijf bekroonde innovators beter te leren kennen", zegt Lisa Ericsson, hoofd van KTH Innovatie.

BEELDEN EN FILM VAN DE AWARD CEREMONIE

Download de afbeeldingen en korte filmpjes van de award-ceremonie hier of download deze sharefile link.

Ga voor het Global Change Award netwerk naar https://network.globalchangeaward.com
Ga voor meer informatie over de challenge naar www.globalchangeaward.com

MEDEDELINGEN VOOR DE REDACTIE:

De selectie van de vijf winnaars
De Global Change Award is in augustus 2015 geïntroduceerd door de H&M Conscious Foundation. Tussen 25 augustus en 31 oktober was het voor iedereen mogelijk om mee te doen. Meer dan 2.700 innovators uit 112 landen deden mee. De H&M Conscious Foundation heeft de inzendingen bestudeerd met de hulp van innovatie-partner KTH Royal Institute of Technology, Accenture en een jurypanel met experts. De vijf ideeën die de meeste potentie hadden om hergebruik in de modewereld te bevorderen, zijn tot winnaar verkozen.

Online stemmen
In totaal zijn er 22.500 online stemmen uitgebracht om de prijs van Euro1.000.000 te verdelen onder de vijf winnaars. De meeste stemmen kwamen uit Duitsland, de VS, Nederland, Rusland, Frankrijk, China, UK en Finland.

De Innovation Accelerator
KTH Innovation nodigt de winnende teams uit om deel te nemen aan een intensief verdiepingsprogramma op de KTH campus in Stockholm. Hierna volgt een trainings- en coachingsprogramma van een jaar, georganiseerd door Accenture Strategy. De winnaars krijgen individuele coaching, lessen op maat en opdrachten om hun ideeën naar een hoger plan te tillen. Middels de H&M Conscious Foundation en H&M zal de Innovation Accelerator ook exclusieve toegang tot de mode-industrie verschaffen en mogelijkheden bieden om netwerken op te bouwen en ideeën uit te proberen binnen de waardeketen van mode.

De finaciering
De H&M Conscious Foundation wordt gefinancierd door de Stefan Persson-familie, de oprichters en hoofdeigenaars van het Zweedse modeconcern H&M. Sinds 2013 heeft de familie SEK 900 miljoen aan de stichting gedoneerd.

Juryleden
Dr. Michael Braungart: leerstoel 'Cradle-to-cradle voor innovatie en kwaliteit' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam; hoogleraar aan de Leuphana Universität in Lüneburg; wetenschappelijk directeur van EPEA in Hamburg.
Prof. Rebecca Earley: hoogleraar in Sustainable Textile and Fashion Design aan de University of the Arts in Londen en directeur van het Textile Futures Research Centre van deze universiteit.
Dhr. Ma Jun: directeur van het Instituut voor Openbare en Milieuzaken in China.
Mw. Eva Kruse: CEO van het Deense mode-instituut en de Fashion Week van Kopenhagen.
Prof. Johan Rockström: directeur van het Stockholm Resilience Centre en hoogleraar in Milieuwetenschappen aan de universiteit van Stockholm, gespecialiseerd in watervoorraden en wereldwijde duurzaamheid.
Dhr. Ellis Rubinstein: voorzitter en CEO van The New York Academy of Sciences.
Mw. Franca Sozzani: Editor in chief van Vogue Italie
Mw. Amber Valletta: topmodel, actrice en ondernemer.

De Global Change Award is een innovatiewedstrijd, gestart in 2015 door de H&M Conscious Foundation. Door het promoten van milieuvriendelijke, innovatieve ideeën willen we de aandacht vestigen op het beschermen van natuurlijke bronnen en hergebruik introduceren in de mode-industrie. In het kader van de jaarlijkse wedstrijd worden vijf ideeën geselecteerd, waaraan Euro 1 miljoen wordt toegekend. De ideeën worden gesteund met een Innovation Accelerator van een jaar namens H&M Conscious Foundation, Accenture en het KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. De vijf ideeën worden genomineerd door een deskundige jury bestaand uit Michael Braungart, Rebecca Earley, Ma Jun, Eva Kruse, Johan Rockström, Ellis Rubinstein, Franca Sozzani en Amber Valletta. Het internationale publiek wordt gevraagd om online een stem uit te brengen. De uitslag van de stemming wordt onthuld tijdens de uitreikingsceremonie in Stockholm, op 10 februari 2016. Dit is een van de grootste uitdagingen voor innovatie in de beginnende fase en het eerste initiatief op dit gebied binnen de mode-industrie. Kijk op globalchangeaward.com voor meer informatie.

H&M

plaats:
Amsterdam
website:
http://hm.com/consciousfoundation

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234