Ervaringsdeskundigen delen hun verhaal over psychose

Filmmaker en ervaringsdeskundige Daniel Krikke (26) regisseerde Psychose! De documentaire maakte een jaar geleden veel indruk na uitzending op NPO DOC. Onder andere Eva Jinek, NOS en BNR interviewden hem, kort erna verdween de documentaire achter een wachtwoord op internet.
Dat verandert. Bij de documentaire behoort een werkboek dat eveneens tijdelijk gratis te downloaden is.

Door het geven van openhartige interviews, het beantwoorden van vragen tijdens interactieve bijeenkomsten en het gratis verspreiden van hun film, probeert het team de strijd tegen een nog altijd heersend stigma een extra boost te geven. De steun vanuit organisaties en bedrijven zoals gemeentes, het UWV en het vanuit Limburg gedreven team van professor en pioneer Jim van Os neemt toe. We krijgen maar al te vaak te horen dat wij de frisse wind zijn binnen de zorg. 'Nu de rest nog', zegt Krikke.

De strijd tegen het stigma rondom psychische kwetsbaarheden zette Krikke aan tot een nieuwe formule. Een formule die blijkt te werken. De formule is simpel. Van je kwetsbaarheid je kracht maken. Zoals Daniel het noemt: 'van klacht naar kracht'.

De filmmaker heeft inmiddels meer dan een miljoen mensen bereikt met zijn film en bijbehorende campagne.

De campagne met de licht dramatiserende naam Het is nooit te laat heeft een bijzondere insteek: het project wordt geheel gedragen door een hecht team van jongvolwassenen die psychoses, depressies en/of schizofrenie hebben ervaren. Het inmiddels goed herstelde team wil Nederland bewust maken van het stigma dat op psychische kwetsbaarheden rust en doen dit door het boekje open te gooien. Zeker nu uit de cijfers blijkt dat een op de drie te maken heeft met burn-out, depressie of psychose.

Het team organiseert door het hele land op locatie interactieve bijeenkomsten om zo het stigma te bestrijden. Dit zijn bijeenkomsten waarbij de ervaringsdeskundigen het dialoog aangaan met het publiek. Op de website van de campagne (www.hetisnooittelaat.nl) staan de data en locaties van de geplande bijeenkomsten vermeld. Wilt u een bijeenkomst bijwonen of een aanvraag doen voor een bijeenkomst bij u op locatie? Dat kan via de website of via onderstaande contactgegevens. Wilt u een van de ervaringsdeskundigen uit de documentaire Psychose interviewen? Dat kan ook via onderstaande contact gegevens. Daarnaast is het team door Parnassia uitgenodigd om een workshop te geven tijdens de Week van de psychiatrie op 24 maart in Pathe Buitenhof in Den Haag
De film en het bijbehorende werkboek tot en met 31 maart gratis downloaden kan via: http://hetisnooittelaat.nl/download_actie/

Stichting Ideefix
Bekend om hun resultaatgerichte aanpak, hun vermogen out of the box te handelen en hun inspirerende projecten waar altijd een sterk persoonlijk motief achter schuilt is Stichting Ideefix een professioneel platform voor jonge makers op het gebied van film, theater, muziek en multimedia. 'Jong, creatief en gedreven om via de kunsten een belangrijke bijdrage te leveren aan de hedendaagse maatschappij.'

Het is nooit te laat, wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Ideefix

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Aansluitend op de nieuwe actie biedt Krikke de mogelijkheid tot een persoonlijk interview.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Naam: Daniel Krikke
Telefoonnummer: +31 (0) 652762620