Jubileumlogo NU'91 25 jaar

NU'91 heeft in 2016 wat te vieren, we bestaan op 4 september 25 jaar. Volgens Monique Kempff, voorzitter NU'91, wordt er uitgebreid stilgestaan bij deze mijlpaal. We starten het jubileumjaar met de lancering van het NU'91 jubileumlogo. En sluiten eind september af met een bijzonder jubileumcongres voor NU'91 leden.

Geschiedenis

Eind jaren tachtig stak er onder verpleegkundigen en verzorgenden een breed gedragen storm op. Aanhoudende bezuinigingen zorgden voor relatief slechte arbeidsvoorwaarden. Verpleegkundigen en verzorgenden voelden een enorme onderwaardering voor het belang van het werk dat zij deden. Vanuit de politiek werd om 'meer handen aan het bed' gevraagd, maar de bijbehorende maatregelen bleven achterwege. De werkdruk werd groter. Ook de traditionele vakbonden, aangesloten bij de vakcentrales, slaagden er niet in de protestbeweging op te nemen in hun beleid en dat geluid aan de overlegtafels door te laten dringen.

In die sfeer plaatste verpleegkundige Gaby Breuer op 18 november 1988 een advertentie in de Volkskrant. Haar advertentie raakt bij duizenden beroepsgenoten de juiste snaar. Enkele dagen later is de actiegroep VVIO een feit. Het lukte de VVIO voor de eerste bijeenkomst zesduizend verpleegkundigen en verzorgenden op de been te krijgen. Deze Witte Woede was de lont in het kruitvat en kreeg een groot deel van verplegend Nederland in opstand.

In 1991 bundelde de VVIO haar krachten met de al wat langer bestaande belangenorganisatie van verpleegkundigen de NVM. Het resultaat was een nieuwe organisatie met de naam: NU'91.
De fusie tussen de actiegroep en de belangenvereniging betekende een unieke koppeling van kennis en traditie van eigenwijze en actuele belangenbehartiging. Inmiddels is het product van de Witte Woede uitgegroeid tot Nederlands' grootste beroepsorganisatie van de verpleging en verzorging.

Voor meer informatie of een reactie kunt u contact opnemen met Karin Weerts, NU'91.
Telefoon: 06 51402879. E-mail: k.weerts@nu91.nl

Nu'91