Zondagomzet supermarkten stijgt met ruim 20% in 2015

Supermarktomzet in januari 2016 stabiliseert
De zondagomzet van de supermarkten is in 2015 gegroeid naar 1,41 miljard. Dit is een stijging van 21% ten opzichte van 2014. Ruim 2 op 3 huishoudens doen per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag. Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondag opening. In alle regio's groeit het zondagaandeel. De huishoudens in het Noorden en Oosten maken minder gebruik van de zondagopening dan die in de Randstad en het Zuiden.

Lager omzetaandeel van de vrijdag & zaterdag
Door de groei van de zondagomzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46% in 2012 en 42,6% in 2015). De vrijdag en zaterdag blijven echter nog wel de twee belangrijkste omzetdagen.

Stabilisatie omzetgroei januari 2016
De omzet van de Nederlandse supermarkten in januari is met 2,61 miljard stabiel gebleven (-0,1% t.o.v. januari 2015). De gemiddelde omzet per kassabon daalde met -1,9% naar 22,03 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter met bijna 2%. De stabilisatie van de supermarktomzet in de eerste maand van 2016 wordt mede veroorzaakt door een verschuiving van de oud & nieuw omzet. Wordt de verschuiving van deze oud & nieuw omzet buiten beschouwing gelaten, dan is de omzet in januari licht gestegen met 0.6%.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences