Grote rol Social Media in de strijd van zorgverzekeraars

Ook Social Media heeft weer een rol gespeeld in de afgelopen tijd waarin de zorgverzekeraars alles op alles hebben gezet om nieuwe verzekerden aan te trekken en oude klanten te behouden. Wij hebben de activiteiten en webcare van de zorgverzekeraars bijgehouden vanaf begin november tot halverwege januari. Hoe groot was de rol van Social Media? Wat waren de 'Trending Topics'? Wanneer ontvingen zorgverzekeraars de meeste vragen?

Evenals vorig jaar lag de piekperiode van webcare vragen tussen 26 - 31 december. De drukste dag was 30 december waarbij de verzekeraars 2.418 vragen en opmerkingen op zich afgevuurd kregen via Facebook en Twitter. Dit is ongeveer 4x meer dan het dagelijkse gemiddelde over 2015. Zilveren Kruis, Ditzo en Menzis kregen de meeste vragen. Het grootste aantal reacties kwam binnen via Facebook. Dit kwam met name door de succesvolle hartstocht-actie van Ditzo.

Feestdagen
De piek van vragen lag precies rondom de feestdagen. De vraag is: 'Hoe gaan verzekeraars hiermee om?' Op eerste kerstdag werden door de meeste verzekeraars nog wel een aantal vragen beantwoord. Op tweede kerstdag beantwoordden alleen Menzis, VGZ, Univé, Zorg en Zekerheid, Anderzorg en Bewuzt nog vragen. Tijdens oudejaarsavond werden alleen nog vragen beantwoord door Menzis, Anderzorg en IZZ. De laatste vraag werd beantwoord door Anderzorg om 22:34 uur!

Waar ging het over?
Lage premie, eigen risico en vrije keuze waren ook dit jaar weer hot topics. De #dehartstocht actie van Ditzo om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen staat in de top 3 van meest gebruikte hashtags deze zorgperiode. Niet alleen werd er volop over deze actie getwitterd, maar er werden ook selfies met het blauwe hart gedeeld op de Facebook pagina. Naast de #dehartstocht werden #ZilverenKruis en #VGZ vaak genoemd.

Januari
In januari nam de activiteit op Facebook en Twitter weer af. De 'trending topics' waren het contact met de klantenservice, berichten over overstappen en vragen over de brief met de zorgpas. In de eerste week van januari werden er nog 3.633 berichten aan de zorgverzekeraars gestuurd. Daarna daalde het aantal berichten.

VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie en persoonlijke toelichting:
Suzanne van Grieken
Marketing ITDS
M: 0641197875
E: s.vangrieken@itds.nl

Over ITDS:
ITDS is een gespecialiseerd adviesbureau voor financiële instellingen: banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Ruim 18 jaar ervaring binnen de branche heeft geleid tot diepgaande kennis van verschillende producten en processen in de branche. Deze kennis gekoppeld aan specialistische kunde op het gebied van informatietechnologie is de meerwaarde van ITDS. Wij ondersteunen financiële instellingen onder andere op het gebied van digital marketing en Social Media. Van advies tot implementatie.
www.itds.nl

ITDS Groep B.V.
Gooimeer 4-20
1411 DC Naarden

ITDS Business Consultants

plaats:
Naarden
website:
http://www.itds.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234