Shortlist Harland Award romanprijs bekendgemaakt

De nominaties van de Harland Award romanprijs voor beste Nederlandstalige fantasyliteratuur zijn bekend.

Het gaat om de volgende titels, uitgevers en auteurs: 'De een na laatste dood van het meisje Capone' (Querido) van Isabel Hoving, 'Slaap zacht, Johnny Idaho' (Ambo|Anthos) van Auke Hulst, 'De Stem van de Zee' (Storm Publishers) van Mara Li, 'Gebroken Geheugen' (Zilverspoor) van auteursduo J.Sharpe en Jos Weijmer en 'De nachtuilen' (Luitingh-Sijthoff) van Jeroen van Unen.

De Harland Awards zijn de bekroningen voor de Nederlandstalige verbeeldingsliteratuur, in de genres fantasy, sciencefiction, horror en magisch realisme. De romanprijs wordt in 2016 voor het eerst uitgereikt. De winnaar ontvangt een sculptuur en een geldbedrag van 2.500 euro. Tijdens het Gala van het Fantastische Boek op 2 april in Amsterdam wordt de winnaar bekendgemaakt.

De jury van de eerste editie van de romanprijs bestaat uit 3fm-DJ Eva Koreman, boekverkoper van het jaar Lisa Snijders, NRC-boekenrecensent Roderick Nieuwenhuis, VN-journalist Marijn van der Jagt en fantasyauteur Adrian Stone. De shortlist is gekozen uit 41 inzendingen uit Nederland en Vlaanderen. Alle inzendingen zijn te zien op www.harlandawards.eu.

Naast de romanprijs wordt op 2 april ook de winnaar van de Harland Award Verhalenwedstrijd bekendgemaakt. Deze kent een veertigjarige traditie, met bekende winnaars als Thomas Olde Heuvelt, Tais Teng en Paul Harland (naar wie de onderscheiding na zijn dood in 2003 is vernoemd). Aan de Harland Award Verhalenwedstrijd is een geldprijs van 1.000 euro verbonden, en met jaarlijks ruim 200 inzenders is het een van de grootste verhalenwedstrijden in de verbeeldingsliteratuur ter wereld.

De Harland Awards zijn een initiatief van de Stichting ter bevordering van het fantastische genre.

Geplaatst in:

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met:
Martijn Lindeboom (voorzitter stichtingsbestuur)
E-mailadres: info@harlandawards.eu
Website Harland Awards: www.harlandawards.eu