Verkoopcijfers personenauto’s januari 2016 dalen met 14%

In de eerste maand van 2016 werden in ons land 40.776 nieuwe personenauto’s geregistreerd, ruim 14% minder dan in dezelfde maand vorig jaar. In januari 2015 werden er nog 47.639 auto’s geregistreerd. Eén en ander blijkt vandaag uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

De verkoopdip is logisch te verklaren. De enorme piek in de verkoopcijfers van afgelopen december zorgde in die maand voor een nieuw verkooprecord. Januari 2016 laat de andere kant van het spectrum zien, ook een record. Met de wijzigingen in de bijtelling van 1 januari 2016 in het achterhoofd haalden veel leasemaatschappijen de aankopen die zij ‘normaal’ zouden doen in de eerste maand van het nieuwe jaar naar voren om nog gebruik te kunnen maken van de ‘oude’ bijtellingsregels.

De vijf best verkochte merken in januari 2016 zijn: 1. Volkswagen (7.792 stuks/ 19,1% marktaandeel), 2. Renault (2.894/7,1%), 3. KIA (2.687/6,6%), 4. Peugeot (2.557/6,3%) en 5. Ford (2.410/5,9%)

De vijf best verkochte modellen in januari 2016 zijn: 1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (2.447 stuks/6,0% marktaandeel), 2. Volkswagen Polo (2.201/5,4%), 3. Volkswagen UP! (2.028/5,0%), 4. KIA Picanto (1.084/2,7%) en 5. Renault Captur (1.057/2,6%)

Einde bericht

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Harald Bresser, telefoon 020-504 4925, mobiel 06-5159 5093
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309 of
BOVAG: Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie: Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 3 februari 2016

RAI Vereniging/BOVAG