Team TU Delft behaalt in Texas tweede plaats in Hyperloop wedstrijd

124 teams uit 20 verschillende landen hebben dit weekend hun ontwerp voor de Hyperloop in Texas gepresenteerd tijdens het Design Weekend van de "Hyperloop Pod Competition" van SpaceX. De Hyperloop is een revolutionair concept, dat bestaat uit een buizensysteem met capsules waarin mensen met bijna de snelheid van het geluid worden vervoerd. De ontwerpen zijn op de Universiteit van Texas beoordeeld door experts van Tesla Motors, SpaceX en geassocieerde hoogleraren. Het Delftse team, dat samenwerkt met MKB Brandstof, is na het team van MIT als tweede geëindigd en is door naar de finale van de wedstrijd.

De Hyperloop
Reizen met de snelheid van vliegtuigen, maar met het comfort van een trein, dat is het idee van de Hyperloop. En dat voor een fractie van de energie die wordt gebruikt door alle huidige transportmiddelen. De Hyperloop is een duurzaam high-speed transportsysteem met buizen, waarin capsules met passagiers voortbewegen. De buizen staan onder een lage druk, waardoor de luchtweerstand zo laag is dat er bijna met de snelheid van het geluid kan worden gereisd. De Hyperloop brengt passagiers in no-time naar bestemmingen honderden kilometers verderop. Zo zal het mogelijk zijn om binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs of Berlijn te reizen. Tijdens het transport worden geen broeikasgassen uitgestoten.

Hyperloop Pod Competition
In 2015 startte Elon Musk de 'Hyperloop Pod Competition' om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren. Het idee is simpel: studententeams en bedrijven over de hele wereld ontwerpen, bouwen en testen hun eigen Hyperloop-capsule. Het team van de TU Delft, genaamd Delft Hyperloop, bestaat uit meer dan dertig studenten die alle verschillende faculteiten van de universiteit vertegenwoordigen. Delft Hyperloop wil de winnen met een snelle, veilige, betrouwbare en goedkope capsule.

Het winnende ontwerp uit Delft
Delft Hyperloop heeft gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten, die onder de capsule zijn geplaatst, boven een geleidende plaat, bijvoorbeeld aluminium, bewegen, gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna deze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt. In het Delftse ontwerp is geen mechanisch contact, wat betekent dat wanneer de Hyperloop-trajecten eenmaal zijn aangelegd, er nauwelijks tot geen onderhoud is vereist. De koolstofvezel capsule van slechts 149 kilogram van de Delftenaren heeft veel indruk gemaakt op de Amerikanen. De Delftse capsule is drie keer zo licht als de passagiers en hun bagage, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

De finale in Californië
Bij terugkomst in Nederland volgende week start het team met de bouw van het Delftse prototype om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd. Deze finale vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waardoor de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar weer door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal geassocieerde hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter en wordt gebouwd door projectontwikkelaar Aecom. In het voorjaar start de bouw van de testbuis.

Voor meer informatie over de wedstrijd en het ontwerp van de TU Delft kunt u contact opnemen met Marleen van de Kerkhof, telefoon: 06-36026000 of per e-mail: mvdkerkhof@delfthyperloop.nl

Link naar de video van het design: https://www.youtube.com/watch?v=eP8Bz_XCIrk

Delft Hyperloop

plaats:
Delft

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234