Hotelschoonmaak in Rambam

Het televisieprogramma Rambam besteedde gisteravond aandacht aan het schoonmaken van hotels. De programmamakers gingen via een schoonmaakbedrijf aan het werk als schoonmaker bij een aantal hotels. Zij ondervonden daar dat de schoonmakers uitgebuit werden en niet betaald kregen voor extra werktijd. OSB waarschuwt hoteliers al langer dat het wettelijk verboden is om de schoonmaak per kamer te factureren als hier geen tijdsregistratie onderhangt waaruit blijkt dat schoonmakers betaald zijn voor de gewerkte uren.

Piet Adema, voorzitter OSB: "Het is tijd dat er een einde komt aan misstanden in de hotelschoonmaakbranche. Deze praktijken schaden onze sector. De schoonmaak-CAO heeft een fatsoenlijk uurloon van ruim 120% van het wettelijk minimumloon. En de schoonmakers horen gewoon betaald te krijgen voor de uren die ze gewerkt hebben. We hebben in de schoonmaak CAO afspraken gemaakt over de aanpak van schijnconstructies. OSB en de vakbonden zijn hiermee aan de slag. Opdrachtgevers adviseer ik om vooral zaken te doen met een OSB-Keurmerkbedrijf, dan weet u dat dit bedrijf zich aan de brancheafspraken houdt."

Hoeveel kost een hotelkamer schoonmaken?
Hoeveel tijd en geld het kost om een hotelkamer schoon te maken is niet eenduidig te beantwoorden. Verschillende factoren spelen hierbij mee. Denk aan de grootte van de kamer, de eisen van de hotelier, de classificatie van het hotel (3 of 5 sterren) en de gebruikte materialen in de kamer. Verder maakt het uit of een kamer schoongemaakt wordt voor een nieuwe klant of tussendoor voor een gast die nog blijft. Veel hoteliers zullen een rekensom per kamer maken om de offertes van verschillende schoonmaakbedrijven met elkaar te vergelijken. Maar die cijfers zijn uitsluitend voor eigen gebruik.

OSB platform hotel
Schoonmaakbedrijven die zijn gespecialiseerd in hotelschoonmaak zijn bij OSB verzameld in het platform hotel. Deze bedrijven willen in de CAO nadere afspraken maken over de hotelschoonmaak (D-deel). In het licht van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en het OSB-Keurmerk willen deze bedrijven een vuist kunnen maken tegen misstanden. Het platform wil een einde maken aan praktijken zoals Rambam die in beeld heeft gebracht. Misstanden benoemen en (laten) aanpakken is het doel.

Het platform publiceerde in 2014 al een whitepaper over het schoonmaken in hotels. De whitepaper is hier te vinden: http://www.osb.nl/wp-content/uploads/2014/10/Whitepaper-professionele-schoonmaak-DEF.pdf.

Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen (waaronder hotels), glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105
m.klerx@osb.nl
www.osb.nl
@OSBNieuws

OSB

plaats:
's-Hertogenbosch
website:
http://www.osb.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234