Audax in 2015 weer winstgevend

Logistiek, -retail- en mediaconcern Audax schrijft over 2015 weer zwarte cijfers

Na enkele jaren van verlies heeft logistiek, -retail- en mediaconcern Audax (statutair gevestigd te Gilze en Amsterdam) over 2015 volgens haar voorlopige cijfers een winst behaald van Euro 270.000. Dat is een verbetering van de nettowinst met ruim Euro 1,9 miljoen, in 2014 werd nog een verlies geleden van Euro 1,65 miljoen.

Sinds begin 2015 is Jacques de Leeuw, oprichter en grootaandeelhouder, terug als CEO Algemeen Directeur van het concern. Hij zette een reorganisatie in waarbij niet-strategische activiteiten werden beëindigd beëindigd en de focus meer en meer wordt gelegd op logistiek.

Bekende namen die deel uit maken van Audax in Nederland zijn onder meer Media Logistics, het logistieke bedrijf te Gilze, winkelketen AKO, distributeur van tijdschriften Betapress, uitgever van tijdschriften Audax Publishing en importeur van buitenlandse Engelstalige boeken Van Ditmar.

Ook in België heeft Audax activiteiten, het accent ligt daar op distributie en het uitgeven van tijdschriften. Het weekblad Primo van Uitgeverij Cascade - met onder meer RTV-gegevens - is daar het snelst groeiende tijdschrift.

Sinds begin 2015 verzorgt Audax ook de distributie van tijdschriften voor Aldipress, een onderdeel van uitgeversconcern Sanoma.

Hoewel de markt voor printproducten zoals tijdschriften, boeken en kranten ook nog de komende jaren onder druk zal blijven verwacht Audax een verdere winstgroei door het aangaan van samenwerkingsverbanden met logistieke partners en het uitbreiden van logistieke diensten voor webwinkels. Ook wordt de opzet en inrichting van een 'digitaal warenhuis' onderzocht waar uitgevers hun producten digitaal kunnen opslaan en gereed laten maken voor distributie naar elk gewenst platform.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Audax is een logistiek, -retail- en mediaconcern waarvan de wortels teruggaan naar 1958. Gemiddeld 953 FTE's (inclusief uitzendkrachten en interim medewerkers) realiseren een omzet van ruim Euro 230 miljoen. De focus ligt op distributie van tijdschriften, buitenlandse kranten en buitenlandse boeken in stedelijke gebieden.

Hans van Brussel
E h.v.brussel@audax.nl